ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПОСАДИ ВІЙСЬКОВОГО ОМБУДСМЕНА ЯК ОСНОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ЦИВІЛЬНОГО КОНТРОЛЮ НАД СЕКТОРОМ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-4-86-95Ключові слова:
публічне управління, цивільний контроль, парламентський контроль, інститут омбудсмена, воєнний омбудсмен, сектор безпеки та оборониАнотація
У статті здійснено системний аналіз запровадження посади військового омбудсмена як основи забезпечення реалізації цивільного контролю над сектором безпеки і оборони України.
Проаналізовані проблеми запровадження воєнних омбудсменів за кордоном, в тому числі в Німеччині. Зазначено, що омбудсмен не є класичним органом управління, він не має права скасовувати рішення органів виконавчої влади, але дозволяє знизити конфліктність у сфері управління та зменшити негативні наслідки бюрократизації адміністративного апарату. В багатьох країнах омбудсмени мають право вимагати інформацію та документацію з будь-яких джерел. Широкі наглядові функції за діяльністю апарату та посадових осіб усіх рівнів, якими наділений омбудсмен із метою захисту прав та законних інтересів громадян, визначають його високий авторитет та широке визнання громадськістю.
На нашу думку, в Україні цивільний контроль над сектором безпеки та оборони має здійснюватися комплексно законодавчою, виконавчою та судовою гілками влади, і навіть громадськими організаціями. Тому, ми пропонуємо запровадити посаду Військового омбудсмена у Верховній Раді України. До його основних функцій мають належати наступні: організація та проведення депутатських розслідувань; парламентські слухання; заслуховування звітів, доповідей та повідомлень керівників та посадових осіб сфери безпеки та оборони, контролюючих органів системи безпеки та оборони; ініціювання проведення власних контролюючих дій в сфері безпеки та оборони; витребування необхідних документів, письмових висновків та інших матеріалів; запрошення керівників органів військового управління для подання роз’яснень з питань, що розглядаються; ініціювання проведення громадських слухань з питань безпеки та оборони; проведення опитувань працівників системи безпеки та оборони, військовослужбовців; заслуховування звітів керівників органів військового управління про стан справ щодо фінансування сфери безпеки та оборони; проведення постійних консультацій з громадськістю з питань корупційних правопорушень та корупційних злочинів у сфері безпеки та оборони.
Посилання
Drozdiuk, V.A. (2021). Demokratychnyi tsyvilnyi kontrol sektoru bezpeky i oborony [Democratic civilian control of the security and defense sector]. Pravo ta derzhavne upravlinnia – Law and public administration, vol. 1, (рр. 202-208) [in Ukrainian].
Sitsinska, M.V. (2017). Zarubizhnyi dosvid orhanizatsii ta zdiisnennia tsyvilnoho kontroliu za spetssluzhbamy: postanovka problemy [Foreign experience in the organization and implementation of civilian control over special services: problem statement]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, (vol. 6), (рр. 74–77) [in Ukrainian].
Koul, Y. & Flury, F. & Lann, S. (2015). Kontrol y rukovodstvo: parlamentы y upravlenye v sektore bezopasnosty [Control and management: parliaments and management in the security sector] / Redaktorskyi kolektyv Yden Koul, Fylypp Flury y Saimon Lann. Zheneva, Shveitsaryia «Yzdatelskyi dom «ADEF-Ukrayna» [in Russian].
Tepliuk, M.O. (2001). Parlamentskyi kontrol – odna z osnovnykh funktsii parlamentu Ukrainy [Parliamentary control is one of the main functions of the Parliament of Ukraine]. Parlamentaryzm v Ukraini: teoriia ta praktyka – Parliamentarianism in Ukraine: theory and practice: Mizhnar. nauk.-prakt. konf., prysviach. 10-y richnytsi z dnia proholoshennia nezalezhnosti Ukrainy, m. Kyiv, 26 chervnia 2001 r. / Verkhovna Rada Ukrainy ; In-t zakonodavstva. Kyiv, 463-468 [in Ukrainian].
Ilnytska, U. (2009). Parlamentskyi kontrol za sferoiu bezpeky i oborony: sutnist ta mekhanizmy realizatsii u demokratychnomu suspilstvi [Parliamentary control over the sphere of security and defense: the essence and mechanisms of implementation in a democratic society]. Ukrainska natsionalna ideia: realii ta perspektyvy rozvytku – Ukrainian national idea: realities and prospects of development, Vypusk 21. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/25728/17-Ilnitska.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Vorona, P.V. (2018). Tsyvilnyi kontrol nad sylovymy strukturamy derzhavy: problematyka spivvidnoshennia polityky ta upravlinnia [Civilian control over the power structures of the state: the problem of the relationship between politics and management]. Vzaiemozviazok polityky i upravlinnia: teoretychnyi i prykladnyi aspekt : materialy kruhloho stolu – Interrelationship of politics and management: theoretical and applied aspect: materials of the round table / za zah. red. O.B. Kirieievoi. Dnipro: DRIDU NADU, 29–34 [in Ukrainian].
Shamrai, B.V. (2021)/ Okremi pytannia parlamentskoho kontroliu za doderzhanniam konstytutsiinykh prav i svobod viiskovosluzhbovtsiv Zbroinykh Syl ta inshykh viiskovykh formuvan Ukrainy [Separate issues of parliamentary control over the observance of the constitutional rights and freedoms of servicemen of the Armed Forces and other military formations of Ukraine]. Prykarpatskyi yurydychnyi visnyk – Carpathian Legal Gazette, vol. 6(41), 32–35 [in Ukrainian].
Maidannyk, O.O. (2010). Instytut ombudsmana u mekhanizmi zabezpechennia prav liudyny v Ukraini [Institute of the Ombudsman in the mechanism of ensuring human rights in Ukraine]. Advokat – Lawyer, 7(118), 12–16 [in Ukrainian].