ПЕРСПЕКТИВИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЯКОСТІ ЕЛЕКТРОННИХ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ ЗА ДОПОМОГОЮ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Vasyl Pasichnyk доктор наук з державного управління, доцент, доцент кафедри міжнародної інформації та кафедри публічного врядування Національного університету «Львівська політехніка» https://orcid.org/0000-0002-2447-2374
  • Юрій Костюченко студент кафедри міжнародної інформації Національного університету «Львівська політехніка» https://orcid.org/0009-0002-3427-9970

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-13-93-100

Ключові слова:

адміністративні послуги, цифровізація, штучний інтелект, Дія, good governance, електронне врядування, інтелектуальний асистент, чат-бот, ШІ-асистент

Анотація

У статті досліджуються трансформації у сфері надання адміністративних послуг в Україні крізь призму цифровізації та новітніх технологій. У статті розглянуто перспективу модернізації системи електронних адміністративних послуг шляхом впровадження інтелектуальних асистентів. Проаналізовано закордонні приклади успішного застосування штучного інтелекту в Естонії та Саудівській Аравії, які демонструють можливості автоматизації процесів, спрощення доступу до інформації, зменшення навантаження на державні установи та підвищення рівня задоволеності користувачів. Окрему увагу приділено проблематиці реєстрації фізичної особи-підприємця через портал «Дія», зокрема помилкам, що виникають через відсутність консультацій, складність вибору коду виду економічної діяльності та системи оподаткування. Зазначено, що цифровізація адміністративних послуг є критично важливою для забезпечення доступу громадян до державного сервісу. Запровадження електронних послуг в Україні значно покращило якість взаємодії між державою та громадянами, але залишаються суттєві проблеми, пов’язані зі складністю використання сервісів та відсутністю персоналізованої підтримки. Проблема реєстрації фізичних осіб-підприємців через портал «Дія» є показовим прикладом типових труднощів, з якими стикаються користувачі електронних адміністративних послуг, зокрема юридичних і технічних. Рекомендовано: впровадити інтелектуальних асистентів у сфері електронних адміністративних послуг, які надаватимуть персоналізовану консультацію, допомагатимуть із заповненням форм і автоматизовуватимуть рутинні процеси; інтегрувати ШІ-асистентів із державними реєстрами, щоб забезпечити коректне автозаповнення документів, перевірку даних та зменшення кількості помилок при подачі заяв; здійснювати постійний аналіз поведінки користувачів за допомогою систем ШІ для вдосконалення інтерфейсів та виявлення проблемних етапів у наданні послуг. Реалізація зазначених рекомендацій сприятиме підвищенню якості електронних послуг, зниженню адміністративного навантаження, формуванню ефективної та сервісно орієнтованої держави.

Посилання

Soloviova, O.M., Kovalchuk, D.R., & Kundii, A.Iu. (2022). Administratyvni posluhy v umovakh voiennoho stanu v Ukraini [Administrative services under martial law in Ukraine]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal – Legal Scientific Electronic Journal, 5. Retrieved from lsej.org.ua/5_2022/99.pdf [in Ukrainian].

Analitychnyi zvit «Dumky i pohliady naselennia Ukrainy shchodo derzhavnykh elektronnykh posluh u 2024 rotsi» za rezultatamy sotsiolohichnoho doslidzhennia Kyivskoho mizhnarodnoho instytutu sotsiolohii (2025) [Analytical report “Opinions and views of the Ukrainian population on public electronic services in 2024” based on the results of a sociological study by the Kyiv International Institute of Sociology]. Ofitsiinyi vebsait PROON v Ukraini. www.undp.org. Retrieved from https://www.undp.org/uk/ukraine/publications/analitychnyy-zvit-dumky-i-pohlyady-naselennya-ukrayiny-shchodo-derzhavnykh-elektronnykh-posluh-u-2024-rotsi [in Ukrainian].

Bernaziuk, O. (2019). Administratyvni elektronni posluhy: poniattia ta umovy vprovadzhennia v Ukraini [Administrative electronic services: concept and conditions for implementation in Ukraine]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo – Entrepreneurship, Economy and Law, 5. Retrieved from pgp-journal.kiev.ua/archive/2019/5/37.pdf [in Ukrainian].

Sydorenko, N.O. (2021). Didzhytalizatsiia: elektronni administratyvni posluhy [Administrative electronic services: concept and conditions for implementation in Ukraine]. Dniprovskyi naukovyi chasopys publichnoho upravlinnia, psykholohii, prava – Entrepreneurship, Economy and Law, 4. Retrieved from https://chasopys-ppp.dp.ua/index.php/chasopys/article/view/93/84 [in Ukrainian].

Krakovska, A.Ye., Babyk, M.K. (2022). Tsyfrovizatsiia administratyvnykh posluh v Ukraini: problemy ta perspektyvy rozvytku [Digitalization of administrative services in Ukraine: problems and prospects for development]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod National University, 70. Retrieved from visnyk-pravo.uzhnu.edu.ua/article/view/258976/255701 [in Ukrainian].

Esposito, M. (2023). Around the Globe, Governments Lean into AI. The Atlantic. www.theatlantic.com. Retrieved from https://www.theatlantic.com/sponsored/google/governments-ai/3969/#:~:text=This%20commitment%20is%20evident%20in,robust%20ICT%20infrastructure%2C”%20Haji%20says [in English].

Bürokratt: Personalised Public Services. Official website of the Information System Authority of Estonia. www.ria.ee. Retrieved from https://www.ria.ee/en/state-information-system/personal-services/burokratt [in English].

Kalashnyk, P. (2024). U 2024-mu ukraintsi vidkryly 193 000 FOPiv. Sered novykh pidpryiemtsiv rekordna kilkist zhinok – 60%. [Ukrainians opened 193,000 sole proprietorships. Among the new entrepreneurs, there was a record number of women—60%]. Forbes. Retrieved from https://forbes.ua/news/u-2024-mu-ukraintsi-vidkrili-193-000-fopiv-sered-novikh-pidpriemtsiv-rekordna-kilkist-zhinok-60-02092024-23360 [in Ukrainian].

Kulbachnyi, O.V. (2022). Ukraini ponovyly avtomatychnu reiestratsiiu FOP cherez «Diiu» [Ukraine has resumed automatic registration of sole proprietorships through “Diyu”]. Forbes. Retrieved from https://forbes.ua/news/v-ukraini-ponovili-avtomatichnu-reestratsiyu-fop-cherez-diyu-28032022-5098?utm_source=chatgpt.com [in Ukrainian].

Yaki problemy mozhut vynyknuty pry vidkrytti FOP (2025) [What problems may arise when opening an individual entrepreneur]. Vilne radio – Free Radio. freeradio.com.ua. Retrieved from https://freeradio.com.ua/yaki-problemy-mozhut-vynyknuty-pry-vidkrytti-fop/ [in Ukrainian].

Vnesennia zmin pro FOP [Making changes to an individual entrepreneur]. diia.gov.ua. Retrieved from https://diia.gov.ua/services/zminennya-danih-fop [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-14

Як цитувати

Pasichnyk, V., & Костюченко, Ю. (2025). ПЕРСПЕКТИВИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЯКОСТІ ЕЛЕКТРОННИХ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ ЗА ДОПОМОГОЮ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (13), 93–100. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-13-93-100