ЕТАПИ УПРАВЛІННЯ СТРАТЕГІЧНИМИ ТА ПРОЄКТНИМИ РИЗИКАМИ ІНІЦІАТИВНИХ ПРОЄКТІВ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-11-6-13Ключові слова:
ініціативні проєкти, стратегічні ризики, проєктні ризики, управління, послідовність, процесАнотація
У статті розглянуто основні етапи управління стратегічними та проєктними ризиками в контексті ініціативних проєктів. Визначено, що ефективне управління ризиками є ключовим фактором успіху для проєктів, які реалізуються в умовах невизначеності, обмежених ресурсів та швидких змін зовнішнього середовища. Здійснено аналіз ключових підходів до ідентифікації, оцінки, мінімізації та моніторингу ризиків на кожному з етапів їхнього життєвого циклу. В основі об’єктивної оцінки потенціалу реалізації ризиків недосягнення національних цілей пропонується використання процедури індикативного аналізу. Відповідно до індикативного методу аналізу сутність оцінки потенціалу реалізації ризиків недосягнення національних цілей здійснюється у системі індикативних показників. На стратегічному рівні управління здійснюється управління ризиками, які впливають на досягнення національних цілей, які можна позначити як надпроєктні ризики, тобто ризики, наслідки виникнення яких можуть вплинути на один або кілька проєктів (програм) одночасно. В статті запропоновано схему планування впливів на стратегічні ризики із зазначенням етапів та відповідних інструментів, розроблено реєстр стратегічних ризиків та реєстр кількісних показників стратегічних ризиків. Реєстр стратегічних ризиків поділено на такі групи: 1) політичні ризики; 2) економічні ризики; 3) соціальні ризики та загрози здоров’ю; 4) екологічні, природні, техногенні; 5) енергетичні ризики; 6) кадрові ризики; 7) науково-технічні і інноваційні ризики; 8) інфраструктурні ризики; 9) комерційні ризики; 10) ризики інформаційні і кібербезпеки.
У статті підкреслюється важливість інтегрованого підходу до управління стратегічними та проєктними ризиками, що дозволяє підвищити гнучкість проєктів, мінімізувати ймовірність негативних сценаріїв і своєчасно виявляти можливості для покращення процесів. Результати дослідження можуть бути корисними для керівників проєктів, стратегічних менеджерів та фахівців, відповідальних за управління ризиками в організаціях, які прагнуть підвищити ефективність своєї діяльності в умовах невизначеності та динамічних змін.
Посилання
Besner C., Hobbs B. (2012) An empirical identification of project management toolsets and a comparison among project types. Project Management Journal, vol. 43(5), pp. 24–46. DOI: https://doi.org/10.1002/pmj.21292 [in English].
Dvir, D., Sadeh A., & Malach-Pines, A. (2006) Projects and project managers: The relationship between project managers’ personality, project types, and project success. Project Management Journal, vol. 37(5), pp. 36–48. DOI: https://doi.org/10.1177/875697280603700505 [in English].
Kerzner H. (2017) Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. John Wiley & Sons [in English].
King C. (2022) How To Manage Marketing Projects Effectively? Ranktracker. Available at: https://www.ranktracker.com/ blog/how-to-manage-marketing-projects-effectively/ (accessed 17 May 2024) [in English].
Müller R., & Turner R. (2007) The influence of project managers on project success criteria and project success by type of project. European management journal, vol. 25(4), pp. 298–309. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2007.06.003 [in English].
Project Management Institute. Available at: https://www.pmi.org/ (accessed 17 May 2024) [in English].
Shenhar A.J. (2001) One size does not fit all projects: Exploring classical contingency domains. Management science, vol. 47(3), pp. 394–414. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.47.3.394.9772 [in English].
Shenhar A.J., Dvir D. (1996) Toward a typological theory of project management. Research policy, vol. 25(4), pp. 607–632. DOI: https://doi.org/10.1016/0048-7333(95)00877-2 [in Ukrainian]
Turner J. Rodney (1999) The Handbook of Project-Based Management. Improving the Process for Achieving Strategic Objectives. McGraw-Hill Companies, London [in English].
What Is Marketing Project Management? Definitions, Phases, Steps, & How To Organize Your Projects (2022) СоSchedule. Available at: https://coschedule.com/marketing/marketing-management/marketing-project-management (accessed 17 May 2024) [in English].
Wheelwright S.C., & Clark K.B. (1992) Creating project plans to focus product development. Harvard Business School Pub, pp. 70–82 [in English].
Wysocki, R.K. (2011) Effective project management: traditional, agile, extreme. John Wiley & Sons [in English].
Shevchenko N.V., Davydenko M.V. (2017) Osoblyvosti realizatsii marketynhovykh proiektiv u systemi proiektnoho menedzhmentu [Features of marketing project implementation in the project management system]. Zbirnyk naukovykh prats Cherkaskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, vol. 47, pp. 41–47[in Ukrainian].
Holitsyn A.M. (2019) Upravlinnia marketynhovymy proiektamy yak stratehichna neobkhidnist rozvytku suchasnoho biznesu. [Marketing project management as a strategic necessity for modern business development]. Instytutsializatsiia yak faktor zabezpechennia rozvytku systemy investytsiino-innovatsiinoi bezpeky Ukrainy: kolektyvna monohrafiia [Institutionalization as a Factor in Ensuring the Development of the Investment and Innovation Security System of Ukraine: a collective monograph]. Zaporizhzhia: Vydavnychyi dim «Helvetyka», рр. 365–381[in Ukrainian].