СУЧАСНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ЕЛЕКТРОННОЇ СИСТЕМИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2024-9-134-141Ключові слова:
публічне управління, державні механізми, електронна охорона здоров’я, цифровізація системи охорони здоров’я, телемедицина, штучний інтелектАнотація
У статті проаналізовані сучасні аспекти розвитку електронної системи охорони здоров’я. Зазначено, що активним поштовхом розвитку електронної системи охорони здоров’я в Україні та світі стала пандемія COVID-19. Для забезпечення віддаленого рівного доступу до різних видів медичної допомоги в даний час пропонується широке застосування цифрових інформаційно-комунікаційних технологій (електронної системи охорони здоров’я), які на сьогодні є невід’ємною частиною сучасної охорони здоров’я. На сьогодні потрібні розробка та впровадження Національної програми дій щодо реалізації Глобальної стратегії в галузі цифрової охорони здоров’я, яка буде спрямована на вивчення та оцінку очікуваних результатів, й ефективне та безпечне застосування цифрової охорони здоров’я, що повинно за своєю суттю служити забезпеченню та захисту прав людини при застосуванні цифрових технологій. Обґрунтовані основні проблеми щодо запровадження сучасних інформаційно-комунікативних засобів у систему охорони здоров’я України, зокрема: відсутність нормативної бази, спеціального закону та інших необхідних підзаконних актів (порядків та стандартів) та клінічних рекомендацій (положень); відсутність правового регулювання діяльності лікарів, які здійснюють телеконсультації, включаючи їхнє ліцензування; відсутність необхідних знань та освіти у лікарів з питань телемедицини; відсутність спеціального обладнання, телемедичного кабінету та лабораторій у медичних закладах; відсутність правової бази, що регулює медичне страхування та невизначеність із оплатою послуг телемедицини; технічні та правові проблеми при здійсненні міжтериторіальних оплат послуг; відсутність поінформованості населення, особливо літніх пацієнтів та довіри у населення до електронної медицини; відсутність спеціальних онлайн платформ на стандартних приладах (смартфонів, планшетів, комп’ютерів, програмного забезпечення та ін.), доступних будь-якому пацієнту; неякісний Інтернет чи його відсутність.
Посилання
Sousa, L., Marcolino, M.S., Pessoa, C., Neves, D.S., Alkmim, B.M., & Ribeiro, A.L. (2016). The Experience of the Telehealth Network of Minas Gerais, Brazil/L. Sousa. Journal of Telemedicine and eHealth, 1, 35–37 [in English].
Zaporozhets, T.V., Vasiuk, N.O., & Yehorova, D. Ye. (2022). Rozroblennia stratehii elektronnoi systemy okhorony zdorovia (Ehealth) yak odyn iz napriamiv udoskonalennia derzhavnoi polityky u sferi okhorony zdorovia Ukrainy [Development of the strategy of the electronic health care system (Ehealth) as one of the areas of improvement of state policy in the field of health care of Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 21, 95–99 [in Ukrainian].
Mokhova, Yu.L, & Tokarenko, V.L. (2020). Yevropeiskyi dosvid vykorystannia elektronnykh posluh u sferi okhorony zdorovia [European experience in the use of electronic services in the field of health care]. Pravo ta derzhavne upravlinnia – Law and public administration, 2, 188–195 [in Ukrainian].
The Global Risks Report 2021, 16th Edition, World Economic Forum, 2021. www.weforum.org. Retrieved from https://www.weforum.org/ reports [in English].
Global strategy on digital health 2020-2025. World Health Organization 2021. www.who.int. Retrieved from https://www.who.int/docs/defaultsource/documents/gs4dhdaa2a9f352b0445bafbc79ca799dce4d.pdf [in English].
World Health Organization. Retrieved from https://www.who.int/ [in English].