ДЕРЖАВНА ІНФОРМАЦІЙНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПАРАДОКСИ ВОЄННОГО ЧАСУ

Автор(и)

  • Леся Коцур кандидат історичних наук, доцент кафедри публічного управління та адміністрування Університету Григорія Сковороди в Переяславі https://orcid.org/0000-0001-8996-1606
  • Олексій Грига Магістр 2 року навчання, спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування Університету Григорія Сковороди в Переяславі

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-4-52-60

Ключові слова:

Україна, державна інформаційна політика, інформація, воєнний стан, інформаційна безпека

Анотація

Стаття присвячена теоретико-методологічним суперечностям, пов’язаним із визначенням наукового та юридичного змісту понять «державна інформаційна політика» та «державна інформаційна політика в умовах воєнного стану». Вона спирається на цілу низку загальнонаукових (аналізу, синтезу, системності, узагальнення, теоретизування, порівняння, історичний, логічний) й спеціальних методів (метод аналізу документів, метод верифікації джерел, компаративний метод). Завдяки широкій методологічній базі, критичному аналізу наукових джерел й ретельному розгляду нормативно-правових документів було виявлено певні неточності в окремих наукових розвідках, які розкривають поняття «державна інформаційна політика». Зокрема з’ясовано, що окремі автори обґрунтовують поняття державної інформаційної політики посилаючись на 3 статтю, або на статтю 6 Закону «Про інформацію» 1992 р., проте у жодній із вказаних статей такого поняття нема. У цьому Законі визначені лише основні напрямки державної інформаційної політики, які закріплені у статті 3, що має назву «Державна інформаційна політика». Загалом у статті показано, що у вітчизняному законодавстві відсутнє визначення таких понять, як «державна інформаційна політика» та «державна інформаційна політика в умовах воєнного стану», хоча ці поняття часто використовуються у науковому та повсякденному житті. Також показано, що українські науковці вже виробили суттєві пропозиції щодо формулювання поняття «державна інформаційна політика в умовах воєнного стану». Своєю чергою, ми також висвітлили, які чинники слід враховувати при унормуванні такого поняття, як «державна інформаційна політика в умовах воєнного стану». Зокрема варто брати до уваги, що це поняття спирається на цивільне та воєнне національне законодавство; передбачає застосування єдиного підходу щодо формування інфомедійного простору з урахуванням безпекових аспектів; сприяє посиленню цифрових спроможностей суспільства та формуванню цифрової стійкості держави.

Посилання

Ulianov, O. (2023). Informatsiina polityka v umovakh voiennoho stanu [Information policy in the conditions of martial law]. Krym – tse Ukraina: stratehiia deokupatsii ta reintehratsii: materialy Mizhnarodnoho naukovo-praktychnoho kruhloho stolu (m. Odesa, 24 liutoho 2023 roku). Odesa: Vydavnytstvo «Iurydyka», 266–299 [in Ukrainian].

Tereshchenko, V. (2023). Osoblyvosti derzhavnoi informatsiinoi polityky v umovakh viiny [Peculiarities of the State information policy in conditions of the war]. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 2, 391–395 [in Ukrainian].

Smotrych, D., & Brailko, L. (2023). Informatsiina bezpeka v umovakh voiennoho stanu [Information security under martial law]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pravo, 2, 77, 121–127 [in Ukrainian].

Maltseva, I., & Chernish, Y., & Shtonda, R. (2022). Analiz deiakykh kiberzahroz v umovakh viiny [Analysis of some cyber threats in war]. Elektronne fakhove naukove vydannia «Kiberbezpeka: osvita, nauka, tekhnika», 4(16), 37–44. https://doi.org/10.28925/2663-4023.2022.16.3744 [in Ukrainian].

Kraus, K., & Kraus, N., & Shtepa, O. (2022). Tsyfrova transformatsiia kiberbezpeky na mikrorivni v umovakh voiennoho stanu [Digital transformation of cyber security at the micro-level under martial status]. Innovation and Sustainability, (3), 26–37. https://doi.org/10.31649/ins.2022.3.26.37 [in Ukrainian].

Diachenko, V., & Diachenko, N., & Bezsonova, D. (2023). Formuvannia informatsiinoi bezpeky v umovakh voiennoho stanu [Formation of information security in conditions of martial law]. Modernizatsiia ekonomiky: suchasni realii, prohnozni stsenarii ta perspektyvy rozvytku. V Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia (27-28 kvitnia 2023 r., m. Kherson – m. Khmelnytskyi). (pp. 185–187) [in Ukrainian].

Kostrubitska, A. (2022). Okremi aspekty derzhavnoho rehuliuvannia diialnosti zasobiv masovoi informatsii pid chas viiny [Certain aspects of state regulation of mass media activities during the war]. Naukovyi prostir: aktualni pytannia, dosiahnennia ta innovatsii: materialy III Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Khmelnytskyi, 13 travnia, 2022 r. / Mizhnarodnyi tsentr naukovykh doslidzhen. Vinnytsia: Yevropeiska naukova platforma, (pp. 118–119) [in Ukrainian].

Zakonodavche zabezpechennia formuvannia ta realizatsii derzhavnoi polityky Ukrainy v umovakh voiennoho stanu. (2022). [Legislative support for the formation and implementation of the state policy of Ukraine in the conditions of martial law]. Kolektyvna monohrafiia: u 4 t. / zah. red. : Stefanchuk R. O., Myshchak I. M., Savchenko L. A.; Instytut zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy. Kyiv: Vyd-vo «Liudmyla» [in Ukrainian].

Hrebnov, H. (2023). Informatsiinyi aspekt hibrydnoi viiny rosii proty Ukrainy [Information aspect of Russia’s hybrid war against Ukraine]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir, 1(11), 107–118. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(11).2023.279598 [in Ukrainian].

Melnychenko, A., & Varzhanskyi, I. (2023). Okremi aspekty derzhavnoi informatsiinoi polityky v umovakh voiennoho stanu [Certain aspects of state information policy under martial law]. Tavriiskyi naukovyi visnyk. Seriia: Publichne upravlinnia ta administruvannia, 6, 3–16. [in Ukrainian].

Mokhova, Yu., & Lutska, A. (2018). Sutnist ta holovni napriamky derzhavnoi informatsiinoi polityky ukrainy [The essence and main directions of the government information policy of Ukraine]. Elektronne «Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok». Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/12_2018/27.pdf [in Ukrainian].

Pro informatsiiu. (1992). [About information]. Zakon Ukrainy, 2 zhovtnia 1992. (Chynna redaktsiia, 2023). Data zvernennia 31 zhovtnia 2023. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text [in Ukrainian].

Tokar, O. (2009). Derzhavna informatsiina polityka: problemy vyznachennia kontseptu [State information policy: problems of defining the concept]. Politychnyi menedzhment, IPiEND, 5, 131–141 [in Ukrainian].

Nehodchenko, V. (2016). Osnovni napriamy derzhavnoi informatsiinoi polityky v Ukraini [The main directions of the state information policy in Ukraine]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 4, 77–81 [in Ukrainian].

Pro pravovyi rezhym voiennoho stanu. (2015). [About the legal regime of martial law]. Zakon Ukrainy, 12 travnia 2015. (Dokument 389-VIII, chynnyi, potochna redaktsiia – Redaktsiia vid 20.09.2023). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text [in Ukrainian].

Shchodo realizatsii yedynoi informatsiinoi polityky v umovakh voiennoho stanu (2022). [Regarding the implementation of a unified information policy in the conditions of martial law]. Rishennia RNBOU, 18 bereznia 2022. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0004525-22#Text [in Ukrainian].

Myroshnychenko, A. (2023). Informatsiina polityka v umovakh voiennoho stanu [Information policy in martial law in terms]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernadskoho. Seriia: Publichne upravlinnia ta administruvannia, 34 (73), 4, 41–45 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Коцур, Л., & Грига, О. (2023). ДЕРЖАВНА ІНФОРМАЦІЙНА ПОЛІТИКА УКРАЇНИ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ПАРАДОКСИ ВОЄННОГО ЧАСУ. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (4), 52–60. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-4-52-60