ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Оксана Пархоменко-Куцевіл доктор наук з державного управління, професор, завідувач кафедри публічного управління та адміністрування Університету Григорія Сковороди в Переяславі https://orcid.org/0000-0002-0758-346X

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-5-84-93

Ключові слова:

публічне управління, державна гуманітарна політика, освітній простір, європейський освітній простір, Болонський процес, інтеграція України у освітній простір

Анотація

У статті виокремлені наступні виклики та проблеми в Україні в освітній сфері. По-перше, ринок праці, що динамічно розвивається, вимагає стійких зв’язків між його учасниками та інститутами системи освіти. Зв’язок є значимим лише тоді, коли розвиток одного об’єкта впливає на поточний стан іншого об’єкта. Тим часом, в умовах консервативної академічної системи, що визначає принципи функціонування переважної більшості освітніх установ, говорити про їх спільний динамічний розвиток з економічними суб’єктами не доводиться. По-друге, інноваційний розвиток економіки диктує необхідність зміцнення науково-дослідного потенціалу освітньої системи та використання освітніми установами інноваційних методик освітньої діяльності. Для цього потрібна тісна інтеграція освіти та науки. По-третє, диверсифікація освітніх програм та збільшення частки недержавних освітніх установ, а також тенденція до масовості освіти найвищого рівня, що остаточно оформилася, вимагають забезпечення ефективного управління освітніми установами та якістю освіти. По-четверте, проблема нестачі бюджетного фінансування класичних, фундаментальних освітніх програм та потреба у доступній якісній освіті для всіх зацікавлених категорій населення потребують ефективної фінансової політики. По-п’яте, жорстка структура освітньої системи не завжди відповідає запитам суспільства та економіки. Освітня система, стрижнем якої є низка послідовно реалізованих основних освітніх програм різних рівнів для дітей та молоді, а решта – відірвано від загального стрижня, який не завжди готовий забезпечити отримання нових необхідні навички тут і зараз. Процес отримання знань сприймається як процес, який потребує значних зусиль і часу. Внаслідок цього перекваліфікація дорослих (необхідна багатьом в умовах стрімкого розвитку соціально-економічних процесів та цифровізації суспільства) не має належної популярності.

Обґрунтовано, що основна мета інтеграції національної вищої школи до загальноєвропейської системи вищої освіти – підготовка кваліфікованого працівника відповідного рівня та профілю, конкурентоспроможного на ринку праці, компетентного, відповідального, що вільно володіє своєю професією та орієнтованого у суміжних галузях діяльності, здатного до ефективної роботи за спеціальністю на рівні світових стандартів, готового до постійного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності; задоволення потреб особистості, отримання відповідної освіти. Слід визнати, що головним у реформі освіти є зміна змісту навчання, його нове наповнення та переведення від масово-репродуктивного до активно-діяльнісного, що дозволяє створити необхідні умови для виявлення та формування творчої індивідуальності майбутнього фахівця. Конвертувати слід не тільки диплом, але зміст освіти, співвіднісши його з існуючими світовими стандартами. Разом з тим, робити це необхідно обережно, не допускаючи бездумного руйнування фундаментальності, глобальності діючої національної освітньої системи, заперечення чи ігнорування накопиченого позитивного досвіду, а навпаки, максимально враховуючи та використовуючи його.

Посилання

Dyman, T.M. &. Bonkovskyi, O.A. & Vovkohon, A.H. (2017). Ievropeiskyi prostir vyshchoi osvity ta Bolonskyi protses: Navchalno-metodychnyi posibnyk [The European space of higher education and the Bologna process: Educational and methodological guide]. Odesa: NU «OMA» [in Ukrainian].

Avetysian, P.S. & Halykian, H.Ye. & Zaslavska, M.I. (2016). Pro deiaki problemy reformuvannia sfery vyshchoi osvity u krainakh postradianskoho prostoru u svitli yevraziiskoi intehratsii [About some problems of reforming the sphere of higher education in the countries of the post-Soviet space in the light of Eurasian integration]. Naukova dumka – Scientific thought, 4(22), 5–15 [in Ukrainian].

Carlsen, A. (2006). Cooperation between the ASEAN countries and the EU in education. LLinE. Helsinki, 2, 126–129 [in English].

Tsili staloho rozvytku OON [Sustainable development goals of the UN]. www.undp.org. Retrieved from https://www.undp.org/uk/ukraine/tsili-staloho-rozvytku/quality-education [in Ukrainian].

Khudaverdiieva, V.A. (2022). Intehratsiia v yevropeiskyi osvitnii prostir: zdobutky, problemy, perspektyvy [Integration into the European educational space: achievements, problems, prospects]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy –Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 2. Retrieved from https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/39185/Khudaverdiyeva.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Kruchek, O.A. (2021). Intehratsiia natsionalnoi osvity u yevropeiskyi osvitnii prostir: problemy ta perspektyvy rozvytku [Integration of national education into the European educational space: problems and development prospects]. Sciences of Europe, 70-3. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/integratsiya-natsionalnoyi-osviti-u-evropeyskiy-osvitniy-prostir-problemi-ta-perspektivi-rozvitku [in Ukrainian].

Vashchuka, F.H. (2011). Intehratsiia v yevropeiskyi osvitnii prostir: zdobutky, problemy, perspektyvy [Integration into the European educational space: achievements, problems, prospects]. Uzhhorod: ZakDU [in Ukrainian].

Kyrychenko, K.I. (2015). Problemy intehratsii natsionalnoi systemy osvity do yevropeiskoho osvitnoho prostoru [Problems of integration of the national education system into the European educational space]. Aspekty publichnoho upravlinnia : rehionalne ta munitsypalne upravlinnia – Aspects of public administration: regional and municipal administration, 11–12 (25–26), 104–108 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-04

Як цитувати

Пархоменко-Куцевіл, О. (2023). ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ ДО ЄВРОПЕЙСЬКОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (5), 84–93. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-5-84-93

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають