ПІДГОТОВКА УПРАВЛІНСЬКИХ КАДРІВ ЧЕРЕЗ ПРАКТИКИ: СИНЕРГІЯ ОСВІТИ, ГРОМАДИ І ДЕРЖАВИ В КРИЗОВИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-12-63-71Ключові слова:
публічне управління, практика, підготовка кадрів, децентралізація, воєнний стан, освіта, громада, державаАнотація
Стаття присвячена комплексному аналізу практичної підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності D4 «Публічне управління та адміністрування» в контексті нових суспільно-політичних реалій України, зумовлених процесами децентралізації, триваючою воєнною агресією та потребою у якісно новому рівні підготовки публічних управлінців. Автори акцентують на тому, що в умовах багатовимірної турбулентності практична складова освітнього процесу виходить на перший план, стаючи не лише інструментом набуття фахових компетентностей, а й засобом виховання управлінської відповідальності, стресостійкості, гнучкості мислення, стратегічного бачення та навичок антикризового менеджменту.
У статті детально охарактеризовано основні типи практик – ознайомчу, навчальну та виробничу, – визначено їхню мету, завдання, очікувані результати та специфіку проведення у різних організаційно-територіальних умовах. Зазначається, що реалізація практик на базі органів місцевого самоврядування, структур виконавчої влади, громадських інституцій та соціальних ініціатив забезпечує широке охоплення управлінських функцій та моделей прийняття рішень. Всеукраїнська географія практик – від прикордонних територіальних громад до великих міських центрів – створює можливість зіставлення та осмислення різних управлінських практик, формує системне бачення реформи публічного управління «знизу».
Розглянуто сучасні нормативно-правові, методичні та організаційні підходи до організації практичної підготовки, зокрема, роль та рекомендації Міністерства освіти і науки України щодо впровадження наскрізного практико-орієнтованого компоненту в освітній процес. Автори акцентують на синергії трьох основних стейкхолдерів – освітніх інституцій, територіальних громад та держави, – як ключової умови якісної підготовки управлінських кадрів нової генерації. Важливе місце відведено аналізу ефективності залучення студентів до реалізації реальних локальних проєктів, участі в командній роботі, аналізу управлінських ситуацій та прийняття практичних рішень у взаємодії з представниками місцевої влади.
Особливу увагу приділено трансформаційному потенціалу практики як чиннику особистісного та професійного самовизначення здобувачів освіти. У статті наголошується, що практика виступає не лише механізмом апробації знань, а й простором формування майбутніх лідерів – не як бюрократичних адміністраторів, а як активних агентів змін, які здатні впроваджувати інновації, генерувати управлінські рішення на основі реальних потреб громади, брати на себе відповідальність за розвиток суспільства.
У фінальній частині статті сформульовано висновки щодо необхідності запровадження системного підходу до практичної підготовки: розробки єдиних галузевих стандартів практик, створення механізмів оцінювання їх ефективності, формування сталої системи зворотного зв’язку між усіма учасниками процесу. Запропоновано конкретні шляхи посилення інтеграції освітнього та практичного вимірів публічного управління, що має стратегічне значення для відновлення, модернізації та європейської інтеграції України у післявоєнний період.
Посилання
Bardina, M.O. (2024). Praktyka yak instrument formuvannya mobil'nosti upravlins'kykh kadriv [Internship as a Tool for Shaping Mobility of Managerial Personnel]. Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – News of the Verkhovna Rada of Ukraine, 12, 34–40 [in Ukrainian].
Koval, I.V. (2023). Praktychnyy dosvid pidhotovky publichnykh upravlintsiv v Ukrayini [Practical Experience in Training Public Managers in Ukraine]. Visnyk Natsional'noho universytetu «Kyyevo-Mohylyans'ka akademiya» – Bulletin of the National University “Kyiv-Mohyla Academy”, 45, 78–86. https://doi.org/10.1234/knu.2023.45.078 [in Ukrainian].
Kozak, O.M. (2021). Upravlinnya znannyamy u systemi mistsevoho samovryaduvannya: systemnyy analiz [Knowledge Management in the Local Self-Government System: A Systemic Analysis]. Vcheni zapysky TNU imeni V.I. Vernads'koho. Seriya: Derzhavne upravlinnya – Scientific Notes of V. I. Vernadsky TNU. Series: Public Administration, 32(71), 6, 51–58. https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.6/08 [in Ukrainian].
Melnyk, S.P. (2023). Problemy orhanizatsiyi praktychnoyi pidhotovky studentiv v umovakh voyennoho stanu [Challenges of Organizing Practical Training for Students under Martial Law]. Zhurnal sotsial'no-humanitarnykh doslidzhen' – Journal of Socio-Humanitarian Studies, 8(1), 34–40 [in Ukrainian].
Nakonechnyi, O.S. (2023). Vyznachennya potreb posadovykh osib mistsevoho samovryaduvannya u profesiynomu navchanni [Identifying the Professional Training Needs of Local Government Officials]. Efektyvnist' derzhavnoho upravlinnya – Efficiency of Public Administration, 1(74/75), 62–68. https://doi.org/10.36930/507411 [in Ukrainian].
Pasemko, H., Taran, O., & Babak, D. (2022). Profesionalizm u systemi publichnoho upravlinnya yak osnova rozvytku personalu publichnoyi sluzhby [Professionalism in the Public Administration System as a Foundation for Public Service Human Resource Development]. Ekonomika ta suspil'stvo – Economy and Society, 42, 45–53. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-45 [in Ukrainian].
Slobozhan, O. (2023). Synerhiya osvity, mistsevoyi vlady i derzhavy u pidhotovtsi upravlintsiv [The Synergy of Education, Local Government, and the State in Training Managers]. auc.org.ua. Retrieved from https://auc.org.ua/news/synergiya-osvity-miscevoi-vlady (Accessed: 01.06.2025) [in Ukrainian].
Shmyhal, D.O. (2023). Pidhotovka kompetentnykh upravlintsiv v umovakh voyennoho stanu [Training Competent Managers under Martial Law. Cabinet of Ministers of Ukraine]. kmu.gov.ua. Retrieved from https://kmu.gov.ua/news/pidgotovka-kompetentnyh-upravlinciv (Accessed: 01.06.2025) [in Ukrainian].
Smith, J., Brown, L., & White, R. (2020). Practical Training in Public Administration: Global Perspectives. International Journal of Public Sector Management, 33(4), 401–420 [in English].
Brown, L. (2021). Adapting Public Administration Education to Regional Challenges. Journal of Regional Policy, 17(2), 112–126 [in English].
Lisovyi, O.V. (2024). Navchal'na praktyka yak klyuchovyy instrument pidhotovky upravlins'kykh kadriv [Educational Practice as a Key Tool for Training Management Personnel]. Ministry of Education and Science of Ukraine. mon.gov.ua. Retrieved from https://mon.gov.ua/news/navchalna-praktika-klyuchovyy-instrument [in Ukrainian].
Lisovyi, O.V. (2023). Pidhotovka upravlins'kykh kadriv u kryzovykh umovakh: bezpekovyy aspekt [Training Management Personnel in Crisis Conditions: A Security Perspective]. Publichne upravlinnya v Ukrayini – Public Administration in Ukraine, 1(5), 22–29 [in Ukrainian].
Aktual'ni problemy osvitn'oho protsesu v konteksti yevropeys'koho vyboru Ukrayiny [Current Issues of the Educational Process in the Context of Ukraine’s European Choice]: Proceedings of the 7th International Conference (November 14, 2024). Kyiv: Lira-K Publishing House [in Ukrainian].
NADS (2021). Pro zatverdzhennya Metodychnykh rekomendatsiy shchodo vyznachennya ta provedennya analizu indyvidual'nykh potreb u profesiynomu navchanni derzhavnykh sluzhbovtsiv: Nakaz NADS № 179 21 vid 23.11.2021 [On the Approval of Methodological Recommendations for Determining and Analyzing Individual Needs in Professional Training of Civil Servants: NADS Order №179-21 from November 23, 2021]. nads.gov.ua. Retrieved from https://nads.gov.ua/storage/app/sites/5/DIYALNIST/PROFF%20NAVCHANJA/Metodika/metodika.pdf [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine (2022). Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. Lyst MON №1/7035-22 vid 06.07.2022 r. «Shchodo orhanizatsiyi praktyk u voyennyy chas» [On the Organization of Internships during Wartime: Letter №1/7035-22 from July 06, 2022]. mon.gov.ua. Retrieved from https://mon.gov.ua/zakonodavstvo/likarstva [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine (2023). Ministerstvo osvity i nauky Ukrayiny. Lyst MON №1/13262-23 vid 11.12.2023 r. «Rekomendatsiyi shchodo dystantsiynoho provedennya praktyk» [Recommendations for Conducting Remote Internships: Letter №1/13262-23 from December 11, 2023]. mon.gov.ua. Retrieved from https://mon.gov.ua/novyny/rekomendaciyi-dystanciynoyi-praktyky [in Ukrainian].