СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ СТАНДАРТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ

Автор(и)

  • Ігор Гасюк доктор наук з державного управління,  професор, професор кафедри права та публічного управління Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-6575-5680

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-11-47-58

Ключові слова:

соціальні стандарти, публічне управління, розроблення, публічна політика, соціально-економічний розвиток

Анотація

Соціально-економічні стандарти є основою державної політики, спрямованої на забезпечення добробуту громадян і соціальної справедливості. Вони визначають мінімальні рівні соціального забезпечення, заробітної плати, умов праці, доступу до освіти, охорони здоров’я та інших життєво необхідних послуг. Метою статті є комплексний аналіз соціально-економічних стандартів як інструменту публічного управління, з урахуванням їхньої ролі у забезпеченні соціальної справедливості, економічної стабільності та підвищенні ефективності державної політики. Визначено, що поняття соціально-економічних стандартів формується на перетині економічних, соціологічних, правових і управлінських дисциплін. Визначити їх можемо як систему нормативних вимог і показників, які визначають базові рівні соціального захисту та економічного добробуту. Проведений аналіз наукової літератури дає можливість виокремити низку визначень цього поняття, що відображає його багатогранність. Обґрунтовано, що соціально-економічні стандарти є важливим інструментом публічної політики, що регулює відносини між державою, суспільством та економічними суб’єктами. Важливою складовою правового забезпечення соціально-економічних стандартів є їхня адаптація до сучасних викликів і потреб суспільства. Визначено, що соціально-економічні стандарти виконують кілька важливих функцій, кожна з яких має своє значення для забезпечення стабільності та розвитку суспільства. Показано, що реалізація соціально-економічних стандартів є складним процесом, що потребує комплексного підходу та використання різноманітних інструментів державної політики. Основними механізмами забезпечення їхньої ефективної імплементації є законодавчі та регуляторні механізми, програмно-цільовий підхід у державному управлінні, а також системи моніторингу та оцінювання ефективності. Важливу роль у цьому процесі відіграє взаємодія між державою, бізнесом і громадянським суспільством, що забезпечує стійкість соціально-економічних стандартів і підвищує рівень їхнього впливу на якість життя населення. Визначено, що одним із важливих інструментів реалізації соціально-економічних стандартів є програмно-цільовий підхід, що передбачає розробку та реалізацію державних програм, спрямованих на досягнення конкретних соціальних і економічних результатів. Зазначено, що в Україні реалізація соціально-економічних стандартів стикається з численними проблемами, зокрема в умовах економічних труднощів, політичної нестабільності та війни. Незважаючи на низку досягнень у соціальній політиці, країна залишається з низьким рівнем забезпечення базових соціальних стандартів у порівнянні з більш розвиненими країнами Європи. Виявлено, що повоєнне відновлення також створює умови для реалізації інноваційних соціальних стандартів, що орієнтуються на нові технології та цифровізацію соціальних послуг. Україна може впровадити розумне соціальне управління на основі цифрових платформ, смарт-контрактів і великих даних, що дозволить ефективно моніторити та коригувати соціальні програми.

Посилання

Mizhnarodnyy pakt pro ekonomichni, sotsial'ni ta kul'turni prava/ Pryynyatyy Heneral'noyu Asambleyeyu OON 19 hrudnya 1996 r. United Nations General Assembly (1992). International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (Adopted on December 19, 1966). Prava lyudyny, mizhnarodni dohovory Ukrayiny, deklaratsiyi, dokumenty – Human Rights, International Treaties of Ukraine, Declarations, Documents (pp. 25–31). Kyiv [in Ukrainian].

Yevropeys'ka sotsial'na khartiya (perehlyanuta): Mizhnarodnyy dokument vid 03.05.1996. [European Social Charter (Revised): International Document from May 03 1996 (№ 51, p. 2096)] (2007). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_062 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine (2006). On the Ratification of the European Social Charter (Revised): Law of Ukraine № 137-V from September 14 2006 (№43, Article 418). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/137-16 [in Ukrainian].

Pro minimal'ni normy sotsial'noho zabezpechennya: Konventsiya MOP vid 28.06.1952 r. № 102 [Convention № 102 on Minimum Standards of Social Security (Adopted on June 28, 1952)] (1999). Konventsiyi ta rekomendatsiyi, ukhvaleni Mizhnarodnoyu orhanizatsiyeyu pratsiInternational Labour Organization – Conventions and Recommendations Adopted by the International Labour Organization, 1919–1964 (Vol. 1, pp. 530–533). Geneva: International Labour Office [in Ukrainian].

Pro ratyfikatsiyu Konventsiyi Mizhnarodnoyi orhanizatsiyi pratsi pro minimal'ni normy sotsial'noho zabezpechennya №102: Zakon Ukrayiny vid 16.03.2016 r. № 1024-VIII [On the Ratification of the Convention of the International Labour Organization on Minimum Standards of Social Security № 102: Law of Ukraine № 1024-VIII from May 16 2016 (№ 16, p. 161)] (2016). Vidomosti Verkhovnoyi Rady Ukrayiny – Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1024-19 [in Ukrainian].

Klymenko, A.L. (2019). Standarty i harantiyi sotsial'noho zabezpechennya: mizhnarodno-pravovyy i vitchyznyanyy kontekst [Standards and Guarantees of Social Security: International-Legal and National Context]. Kharkiv: Yurait [in Ukrainian].

Krasnov, Ye.V. (2016). Ratyfikatsiya Konventsiyi Mizhnarodnoyi orhanizatsiyi pratsi № 102 yak vektor vdoskonalennya systemy sotsial'noho zabezpechennya Ukrayiny na shlyakhu do yevrointehratsiyi [Ratification of the International Labour Organization Convention № 102 as a Vector for Improving Ukraine’s Social Security System on the Path to European Integration]. Prykarpats'kyy yurydychnyy visnyk – Prykarpattia Legal Bulletin, 2(11), 140–143 [in Ukrainian].

Novoselska, I., & Kotul, V. (2017). Osnovne znachennya mizhnarodnykh sotsial'nykh standartiv u zakonodavstvi Ukrayiny [The Primary Significance of International Social Standards in Ukrainian Legislation]. Pidpryyemnytstvo, hospodarstvo i parvo – Entrepreneurship, Economy and Law, 3, 95–97 [in Ukrainian].

Dovhal, O.A., & Fomina, Ye.V. (2022). Intelektualizatsiya hlobal'noho ekonomichnoho rozvytku: monohrafiya [Intellectualization of Global Economic Development: Monograph]. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].

Dovhal, O.A. (2017). Osoblyvosti, problemy ta perspektyvy hlobal'noho ekonomichnoho rozvytku [Features, Problems, and Prospects of Global Economic Development]. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina. Seriya «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krayinoznavstvo. Turyzm» – Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «International Relations. Economy. Country Studies. Tourism», 38–43 [in Ukrainian].

Fedorova, A., & Sviatun, O. (2010). Pravovi pytannya vykonannya Ukrayinoyu zobov’yazan' za Yevropeys'koyu sotsial'noyu khartiyeyu (perehlyanutoyu) [Legal Issues of Ukraine’s Compliance with the European Social Charter (Revised)]. Yurydychna Ukrayina. Shchomisyachnyy naukovyy zhurnal – Legal Ukraine: Monthly Scientific Journal, 6(90), 123–127 [in Ukrainian].

Sokolov, V. (2009). Sotsial'no-ekonomichni standarty ta prava lyudyny v Yevropeys'komu Soyuzi na suchasnomu etapi yoho rozvytku [Socio-Economic Standards and Human Rights in the European Union at the Present Stage of Its Development]. Viche – Vеche, 18, 8–10 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-14

Як цитувати

Гасюк, І. (2025). СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ СТАНДАРТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (11), 47–58. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-11-47-58