ФІНАНСУВАННЯ СФЕРИ КУЛЬТУРИ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2024-9-77-83Ключові слова:
публічне управління, сфера культури, державна культурна політика, зарубіжний досвід управління сферою культури, фінансування сфери культури, заклади культури, країни ЄС, реформування сфери культуриАнотація
У статті досліджені форми і методи зарубіжної практики підтримки важливої соціальної сфери держави – культури і мистецтва. Визначені форми підтримки розвитку культури та мистецтва європейських країн з погляду державного прямого фінансування, грантів, цільових трансфертів, зустрічного фінансування, використання спеціальних форм оподаткування для пошуку додаткових інвестицій у сферу культури. Проаналізовано і узагальнено досвід фінансування цієї сфери в цілому і в розрізі окремих країн світу. Обгрунтовується, що кожна країна формує свої моделі державного фінансування, і існує значний арсенал інструментів фінансової підтримки галузей культури і мистецтва.
У кожній країні формується своя модель державного фінансування культури та мистецтва, адекватна національній системі міжбюджетних відносин та традиційним напрямам державної підтримки цієї сфери. Водночас усім країнам властивий єдиний підхід до культури як до фактора не тільки духовного, а й та економічного прогресу суспільства. При всьому різноманітті її галузей та відмінності їх економічного стану сфера культури та мистецтва розглядається як єдиний важливий сектор національної економіки, розвиток якого вимагає від держави комплексних заходів підтримки. Формування цільної концепції державного регулювання культури є необхідною передумовою забезпечення ефективної національної політики у цій галузі. Зауважено, що на тлі зарубіжної практики система фінансування галузей і установ культури України представляється консервативнішою і неефективнішою. Через гарантоване фінансування установи культури не виробили імунітет до ринкових стосунків, в результаті їм невластиві прагнення до самостійного фінансування і розвитку – пристосованого до ринкових умов.
На базі зроблених висновків дані рекомендації з розробки комплексу заходів по впровадженню позитивного зарубіжного досвіду фінансування сфери культури в умовах України. Визначено, що сфера культури є найважливішою ланкою у розвитку українського суспільства, яка сприяє розвитку національного світогляду. Тому питання дослідження фінансового забезпечення галузі культури та впровадження новітніх технологій для забезпечення функціонування сфери культури є особливо вагомим у теперішніх реаліях.
Посилання
Vashchuka, F.H. (2011). Intehratsiia v yevropeiskyi osvitnii prostir: zdobutky, problemy, perspektyvy [Integration into the European educational space: achievements, problems, prospects]. Uzhhorod: ZakDU [in Ukrainian].
Kohut, O.V. Katehoriia «publichna bezpeka ta poriadok» vitchyznianyi i zarubizhnyi dosvid [Category “public safety and order” domestic and foreign experience]. Retrieved from http://jlsouk.donnu.edu.ua [in Ukrainian].
Kolisnyk, H.M. (2018). Zarubizhnyi dosvid derzhavnoho rehuliuvannia sotsialno-kulturnoi sfery ta yoho adaptatsiia v Ukraini [Foreign experience of state regulation of the social and cultural sphere and its adaptation in Ukraine]. Rehionalna ekonomika – Regional economy, 1 (129), 144–147 [in Ukrainian].
Merzliak, A.V., & Ohnarov, Ye.S. (2017). Derzhavne upravlinnia sferoiu kultury: vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid [State management of the sphere of culture: domestic and foreign experience]. Publichne administruvannia: teoriia ta praktyka – Public administration: theory and practice, 1 (17). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Patp_2017_1_4 [in Ukrainian].
Storchai, N.M., Symonenko, L.I., & Dovzhenko, V.A. (2020). Finansova spromozhnist biudzhetiv obiednanykh terytorialnykh hromad v umovakh realizatsii administratyvno-terytorialnoireformy [Financial capacity of the budgets of united territorial communities in the conditions of implementation of the administrative-territorial reform]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, 2, 104–109 [in Ukrainian].