ПУБЛІЧНИЙ МАРКЕТИНГ ТА ЙОГО ІНСТРУМЕНТИ У СФЕРІ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-6-6-13Ключові слова:
публічний маркетинг, охорона здоров’я, медичні послуги, маркетингові технологіїАнотація
У статті доведено, що реалізація впровадження маркетингових технологій у публічну діяльність дасть змогу підвищити результативність роботи, успішно розв’язувати проблеми соціально-економічного розвитку держави в окремих сферах, зокрема охорони здоров’я та забезпечити на високому рівні надання медичних послуг. Метою статті є обґрунтування доцільності розвитку маркетингових технологій в державному управлінні та виявлення можливостей покращення надання медичних послуг за допомогою маркетингових інструментів в Україні. Дослідження довели, що публічний маркетинг представляє собою систему використання управлінської концепції та практичного інструментарію маркетингу суб’єктами публічно-управлінської діяльності (державними органами та органами місцевого самоврядування), що реалізується шляхом задоволення потреб суспільства або окремих його спільнот через механізми взаємообміну певними діями та ресурсами. Визначено об’єкти маркетингу в публічному управлінні та основні риси маркетингу в публічному управлінні: ринковий характер відносин, лімітованість, масштабність за сферою дії, залежність від рішень органів влади та політичної кон’юнктури. Доведено, що міждисциплінарний базис державного маркетингу складають передусім теорії економічних основ соціального маркетингу, маркетингу послуг, некомерційного маркетингу, територіального маркетингу, а також інноваційні концепції державного регулювання в ринкових умовах. Реформування державного управління з використанням маркетингової методології означає застосування саме загальної методології розробки послуг. На основі дослідження передових маркетингових технологій в закладах охорони здоров’я виділено перспективи використання маркетингових інструментів у галузі охорони здоров’я України: мобільні додатки, маркетинг з вузькою спеціалізацією, інтеграція в месенджери, контент нового покоління в маркетингу, гаджети для здоров’я, розвиток телемедицини.
Посилання
Shatun, V.T., & Zosimova, I.O. (2016). Marketynh v publichnomu upravlinni: sutnist, spetsyfika, klasyfikatsiia [Marketing in public administration: essence, specificity, classification]. Naukovi pratsi. Derzhavne upravlinnia – Scientific works. Governance, 255(267), 181-187 [in Ukrainian].
Romat, Ye.V., & Havrylechko, Yu.V. (2018). Marketynh u publichnomu upravlinni [Marketing in public administration: a monograph]. Kyiv: Kyiv. nats. torh.-ekon. un-t [in Ukrainian].
Ovsianetska, O.Ya. (2012). Perspektyvy vykorystannia marketynhovykh instrumentiv u haluzi okhorony zdorovia Ukrainy [Prospects for the use of marketing tools in the field of health care of Ukraine]. Marketynh i menedzhment innovatsii – Marketing and innovation management, 1, 241-245 [in Ukrainian].
Kaplan, A.M., & Haenlein, M. (2009). The increasing importance of public marketing: Explanations, applications and limits of marketing within public administration. European Management Journal, 3, 197-212 [in English].
Hrydzhuk, I.A. (2019). Realizatsiia kontseptsii marketynhu v publichnomu upravlinni terytorialnym rozvytkom [Implementation of the concept of marketing in public management of territorial development]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 2, 113-117 [in Ukrainian].
Drobiazko, I.M. (2007). Mozhlyvosti vykorystannia marketynhovykh tekhnolohii u diialnosti orhaniv mistsevoho samovriaduvannia [Possibilities of using marketing technologies in the activities of local self-government bodies]. Derzhavne budivnytstvo – State construction, 1(2). Retrieved from http://nbuv.gov.ua/jpdf/DeBu_2007_1(2)__29.pdf [in Ukrainian].
Romanenko, K.M. (2010). Derzhavnyi marketynh yak mekhanizm maksymizatsii sotsialnoi efektyvnosti derzhavnoho upravlinnia [State marketing as a mechanism for maximizing the social efficiency of state administration]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 10, 85-88 [in Ukrainian].
Orlova, N.S., & Drahan, I.V. (2023). Realizatsiia mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia u reformuvanni okhorony zdorovia Ukrainy [Realization of state management mechanisms in health care reform of Ukraine]. Naukovi perspektyvy – Scientific perspectives, 10 (40), 226-241 [in Ukrainian].
Kalinichenko, D. (2017). Publichnyi marketynh z oriientatsiieiu na potreby suspilstva [Public marketing with an orientation to the needs of society]. Traektoriâ Nauki = Path of Science, 3, 4021-4024 [in Ukrainian].
Khanyk, Yu.-B.R. (2021). Publichnyi marketynh: klasyfikatsiia, alhorytm provedennia ta formuvannia zahalnoi systemy [Public marketing: classification, implementation algorithm and formation of the general system]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 10, 142-146 [in Ukrainian].
Havrysh-Musafir, A.O. (2016). Marketynh orhaniv publichnoi vlady yak mekhanizm pidvyshchennia rivnia zhyttia naselennia [Marketing of public authorities as a mechanism for raising the standard of living of the population]. Young Scientist, 8(35), 221-225[in Ukrainian].
Bochko, O.Yu. (2023). Publichnyi marketynh ta yoho skladovi v suchasnomu suspilstvi [Public marketing and its components in modern society]. Naukovi zapysky Lvivskoho universytetu biznesu ta prava – Scientific notes of the Lviv University of Business and Law, 36, 334-340 [in Ukrainian].