КОМПЕТЕНЦІЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ ТА ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-6-82-89Ключові слова:
децентралізація, публічне управління, реформа місцевого самоврядування, компетенція, територіальна громада, регіональний розвиток, місцевий розвиток, адміністративно-територіальний устрійАнотація
У статті окреслено дві основні концепції взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування в контексті права територіальних громад на реалізацію владних повноважень. Відповідно до положень першої концепції територіальні громади є історично більш ранніми суб’єктами державного управління ніж держава, що була створена шляхом їх об’єднання.
Саме тому органи місцевого самоврядування мають таке ж саме право на реалізацію своєї регіональної компетенції, як і органи державної влади. Відповідно до другої концепції територіальної громади отримують свої владні повноваження від держави, тому вони хоча і є автономними проте у політичному аспекті є похідними від державної влади.
Мета наукового дослідження полягає в комплексному дослідженні проблематики делегування компетенції органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Автор приходить до висновків, що у загальному вигляді наведені концепції та теорії можна звести до таких положень. Місцеві громади розглядаються як суб’єкти прав, які їм історично належать і не надаються державою. Тому втручання держави у справи місцевого самоврядування є неприпустимим. Місцеве самоврядування за своєю суттю відрізняється від державної влади тим, що його інститути повністю складаються з членів громади. Посадовці в цих органах представляють не державу, а громаду, і не можуть підпорядковуватися державним чиновникам. Політичні права держави не можуть бути більшими за політичні права громадського самоврядування. Вбачається, що децентралізація адміністративної влади є необхідною та природною, а влада територіальних громад представлена як держава в державі та рівноправна з нею за правовим статусом.
Посилання
de Tocqueville, Alexis (1835). De la démocratie en Amérique. том. І (1-е вид.). Париж: Librairie de Charles Gosselin. Retrieved from https://www.christies.com/en/lot/lot-5754442 [in English]/
Gerhard, Dilcher (2016). The Germanists and the Historical School of Law: German Legal Science between Romanticism, Realism, and Rationalization Zitiervorschlag: Rechtsgeschichte. Legal History, 24. http://dx.doi.org/10.12946/rg24/020-072 [in English].
Rainey, Stephen & Wakunuma, Kutoma & Stahl, Bernd (2016). Civil Society Organisations in Research: A Literature-Based Typology. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 1-23 [in English].
Carothers, T., & Barndt, W. (1999). Civil Society. Foreign Policy, 117, 18-29. https://doi.org/10.2307/1149558 [in English].
Voronianskyi, O.V. (2014). Politychni instytuty: mekhanizm formuvannia v konkurentnomu seredovyshchi. Suchasne suspilstvo, 1, 15-28. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/cuc_2014_1_4 [in Ukrainian].
Voronianskyi, O. (2015). Problema subiektnosti suverenitetu v konteksti tekhnolohii zdiisnennia vlady. Evropsky politicky a pravni diskurz, 2, 4, 205-209. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/evrpol_2015_2_4_32. [in Ukrainian].
Kalynovskyi, B. (2005). Znachennia pryntsypu subsydiarnosti dlia demokratyzatsii instytutsiinoi systemy podilu vlady v Ukraini. www.democracy.kiev.ua. Retrieved from http://www.democracy.kiev.ua/publications/collections/conference_2005/section_9/Kalynovsky [in Ukrainian].
European Charter of Local Self-Government. rm.coe.int. Retrieved from https://rm.coe.int/european-charter-for-local-self-government-english-version-pdf-a6-59-p/16807198a3 [in English].
Veleva, R. (2023). Development of local government and decentralization in Bulgaria (1979-2023): comprehensive analysis. Journal of Management Sciences and Applications, 1, 45-57. Retrieved from https://jomsa.science/index.php/jomsa/article/view/36 [in English].
Shevchuk, O. (2023). Hromadskyi kontrol za diialnistiu orhaniv mistsevoho samovriaduvannia yak chynnyk formuvannia pravovoi kultury v Ukraini. Aktualni problemy pravoznavstva, 4, 102-108. Retrieved from http://appj.wunu.edu.ua/index.php/appj/article/view/1504 [in Ukrainian].
Mentukh, N., Shevchuk, O., Verbitska, M., Kuz, T. (2023). Ensuring Information Security: Comparative Legal Aspect. Central European Management Journal, 31(3), 74-87. Retrieved from https://journals.kozminski.cem-j.org/index.php/pl_cemj/article/view/917 [in English].
Krüger, D., Mohamad-Klotzbach, C. & Pfeilschifter, R. (2023). Local Self-Governance in Antiquity and in the Global South: Theoretical and Empirical Insights from an Interdisciplinary Perspective. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110798098 [in English].
Decentralization and local democracy intheworld: first global report by United Citiesand Local Governments (2009). Barcelona: United Citiesand Local Governments [in English].
Ubink, J., & Almeida, B. (2023). Local Government and the State in South Sudan: Examining the Gendered Relations of Tenure in Times of Uncertainty. Politics and Management, 11 (2), 357-367. https://doi.org/10.17645/pag.v11i2.6488 [in English].
Detsentralizatsiia publichnoi vlady: dosvid yevropeiskykh krain ta perspektyvy Ukrainy (2012) / [Boryslavska O. M., Zaverukha I. B., Shkolyk A. M. ta in.]; Tsentr polityko-pravovykh reform. Kyiv^ Moskalenko O. M. [in Ukrainian].
Karabin, T.O. (2012). Problemy detsentralizatsii vykonavchoi vlady v Ukraini ta mozhlyvi napriamy yikh vyrishennia. Forum prava, 4, 439-444. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/FP_index.htm_2012_4_72 [in Ukrainian].
Riabchenko, O.P. (2000). Yednist ta rozpodil vlad u systemi orhaniv derzhavnoi vlady v Ukraini. Visnyk Zaporizkoho yurydychnoho instytutu, 1 (10), 3-11 [in Ukrainian].