ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ВИКОНАВЧОГО ПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ: ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Олексій Воробйов аспірант кафедри публічної політики Навчально-наукового інституту публічного управління та державної служби Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0002-8268-7269

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-4-17-30

Ключові слова:

виконавче провадження, приватні та державні виконавці, цифровізація, реєстр виконавчого провадження, реформування системи виконавчого провадження

Анотація

У статті проаналізовані сучасні засади реформування системи виконавчого проведення в Україні. Запропоновано прийняти Закон України «Про статус приватного виконавця, гарантії його діяльності», де передбачити статус, повноваження, завдання, функції, обмеження діяльності, процедуру ліцензування діяльності приватного виконавця.

У зазначеному законопроекті передбачається, що координацію діяльності приватних виконавців здійснює створена при Міністерстві юстиції України Національна рада приватних виконавців, яка уповноважена координувати всі дії приватних виконавців в Україні. Водночас, контроль та управління приватними виконавцями здійснює професійне громадське об’єднання приватних виконавців.

Запропоновано удосконалення етапів відбору приватних виконавців: проведення якісної оцінки та систематизація вимог, що пред’являються до приватних виконавців, на основі створення професійно-особистісної моделі; підвищення ефективності діяльності інституту особистої поруки та колективної відповідальності під час надання статусу приватного виконавця; вдосконалення процедури відбору кандидатів за допомогою розвитку системи перерозподілу обов’язків між сторонами, які беруть участь у відборі.

Окремо в Законі України «Про статус приватного виконавця, гарантії його діяльності» слід врегулювати вимоги, що пред’являються до претендентів, які хочуть займатися виконавчими провадженнями. Важливим аспектом професіоналізації приватних виконавців є оприлюднення показників діяльності та досягнень. Це має бути відкритий реєстр не лише про дані приватного виконавця, а й про його діяльність, зокрема повернуто/виплачено коштів, за який час, а також додаткова інформація, яка може продемонструвати компетентність приватного виконавця.

Обґрунтовано, що на сьогодні виникла потреба у перегляді стандартів кваліфікації для приватних виконавців і формування нової освітньо-кваліфікаційної програми бакалавр «Теорія та засади виконавчого впровадження». На нашу думку, після 4-річної бакалаврської освіти особа отримує практикоорієнтовані навички та знання і може після відбору та отримання ліцензії працювати в системі виконавчого провадження.

Вважаємо за доцільним в Законі України «Про статус приватного виконавця, гарантії його діяльності» передбачати ліцензування діяльності приватних виконавців. Так, ліцензія приватного виконавця є дозволом на право зайняття діяльністю щодо вжиття заходів примусового виконання виконавчих документів та видається уповноваженим органом після проходження стажування та оцінювання. Уповноважений орган формує та обслуговує Державний реєстр ліцензій приватних виконавців.

Посилання

Proekt Zakonu pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro vykonavche provadzhennia» shchodo deiakykh pytan vykonannia vykonavchykh provadzhen ta vidpovidalnosti vykonavtsiv vid 9407 vid 20.06.2023 [Draft Law on Amendments to the Law of Ukraine "On Enforcement Proceedings" regarding certain issues of execution of enforcement proceedings and liability of executors dated 9407 dated 20.08.2023], available at: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42128 [in Ukrainian].

Dordiai, V.I. (2022), Administratyvno – pravovi zasady funktsionuvannia instytutu pryvatnykh vykonavtsiv v Ukraini [Administratively – the legal principles of the functioning of the institute of private executors in Ukraine]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu. Seriia PRAVO – Scientific Bulletin of the Uzhhorod National University. The RIGHT series, 69, 281-286 [in Ukrainian].

Ofitsiinyi sait Asotsiatsii pryvatnykh vykonavtsiv Ukrainy [Official website of the Association of Private Performers of Ukraine], available at: https://www.facebook.com/pg/apvu.com.ua/posts/ [in Ukrainian].

Kulava, M.K. (2018), Derzhavne upravlinnia vzaiemodiieiu orhaniv derzhavnoi vykonavchoi sluzhby ta pryvatnykh vykonavtsiv: mizhnarodnyi dosvid [State management of the interaction of state executive service bodies and private executors: international experience]. Publichne uriaduvannia - Public administration, vol. 15(5), рр. 112-122, https://doi.org/10.32689/2617-2224-2018-15-5-112-122 [in Ukrainian].

Yurkevych, Yu. M. & Verba-Sydor, O. B. & Hrabar, N. M. & in. (2020), Vykonavche provadzhennia: navch. posib. (u skhemakh i tablytsiakh) (elektronne vydannia) [Executive proceedings: education. manual (in diagrams and tables) (electronic edition)] /za red. kand. yuryd. nauk, dots. O. B. Verby-Sydor, Lviv: Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Воробйов, О. (2023). ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ТА УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ВИКОНАВЧОГО ПРОВАДЖЕННЯ В УКРАЇНІ: ДЕРЖАВНО-УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (4), 17–30. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-4-17-30