СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ГУМАНІТАРНОЇ СФЕРИ В ГРОМАДЯНСЬКОМУ СУСПІЛЬСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-12-40-45Ключові слова:
публічне управління, громадянське суспільство, гуманітарна сфера держави, завдання і перспективи розвитку гуманітарної сфери, гуманітарна освіта, розвиток гуманітарної сфери державиАнотація
У статті розглядаються питання розвитку гуманітарної сфери суспільства і складові ядра її елементів, таких як наука, освіта, культура та ін. в умовах громадянського суспільства, що формується. Визначені підходи до формування стратегічної мети і завдань гуманітарної сфери держави, напрями впливу соціально-економічної ситуації, що змінюється, на розвиток уявлень про неї і її практики. Розглянут взаємозалежність гуманітарної сфери держави і соціально-культурних процесів, в якій вона виступає сферою громадського відтворення, перетворюючою силою, сферою формування «людського капіталу». Вказані тенденції, якими визначаються перспективи розвитку цієї сфери в нових умовах, в яких вона визначається як гарант соціальної згуртованості, дієвий чинник національного єднання і соціального партнерства, чинник відродження духовності і етнічної самосвідомості з одночасним усвідомленням світової ідентичності і високих цивільних якостей підростаючого покоління, що є найважливішою умовою позитивного руху вперед громадського процесу, нескороминущою цінністю будь-якого суспільства і цивілізації.
Визначено, що гуманітарна сфера суспільства, будучи стратегічним ресурсом забезпечення національних інтересів країни, створює і нарощує її духовний, інтелектуальний і економічний потенціал, в цілому виступає як культурний фундамент суспільства, як своєрідний генетичний механізм трансляції накопиченого соціального досвіду, завдяки якому стає можливою повномасштабна реалізація сутнісних сил людини, спочатку закладених в нею самою природою.
Зміна цільової компоненти гуманітарної сфери суспільства веде до утворення цілісності нового типу, орієнтованої на засвоєння сучасних досягнень науки і техніки. Стратегічна мета такої цілісності – підготовка і забезпечення функціонування освіченої і усебічно розвиненої інтелігентної людини, що уміє удосконалювати себе, «будувати» гармонійні стосунки з іншими людьми, природою, світом.
Посилання
Abramov, L.K. (2010). Social’nyj kapital – indykator rozvytku gromady [Social capital is an indicator of community development]. www.lacenter.org.ua. Retrieved from http://www.lacenter.org.ua/2013-09-10-08-52-50/64-2013-09-10-08-51-24/617-2010-10-07-13-25-36.html [in Ukrainian].
Zadorozhna, A. (2013). Problema osvity u konteksti lyuds'koho rozvytku v Ukrayini [The problem of education in the context of human development in Ukraine]. Transformatsijni protsesy u sotsial’nij sferi – Transformation processes in the social sphere, (pp. 123–132) [in Ukrainian].
Zubchenko, S.O. (2012). Gumanitarna polityka jak mul’typlikator social’nogo kapitalu Ukrai’ns’koi’ Derzhavy: analitychna zapyska [Humanitarian policy as a multiplier of the social capital of the Ukrainian State: An analytical note]. www.niss.gov.ua. Retrieved from http://www.niss.gov.ua/articles/900/ [in Ukrainian].
Karlova, V. (2015). Derzhavna polityka u sferi kul'tury yak vazhlyva skladova mekhanizmu formuvannya i zmitsnennya ukrayins'koyi natsional'noyi svidomosti [State policy in the sphere of culture as an important part of the mechanism of formation and consolidation of Ukrainian national consciousness]. NADU, 2, 3–15 [in Ukrainian].
Tkachuk, R.F. (2017). Gumanitarnyj rozvytok Ukrai’ny v konteksti kryzovyh javyshh kul’tury [Humanitarian development of Ukraine in the context of cultural crisis]. www.academy.gov.ua. Retrieved from http://www.academy.gov.ua/ej/ej15/txts/12TRFKYK.pdf [in Ukrainian].