ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ ЕКОНОМІЧНОЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Олександр Ольшанський доктор наук з державного управління, професор, завідувач кафедри економіки і підприємництва Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля https://orcid.org/0000-0002-1888-7653

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-11-108-117

Ключові слова:

державно-приватне партнерство, умови створення державно-приватних партнерств, ключові характеристики державно-приватних партнерств, функціонування державно-приватних партнерств, ключові сектори державно-приватних партнерств, міжнародний досвід державно-приватних партнерств, розвиток професійних компетентностей державних службовців

Анотація

У статті проаналізовані сучасні механізми державно-приватного партнерства як основи залучення приватних інвестицій у вирішення проблеми економічної модернізації країни. У сучасних умовах, коли державні бюджети часто обмежені, державно-приватне партнерство стає ефективним способом залучення інвестицій для реалізації масштабних суспільно важливих проєктів. Завдяки державно-приватному партнерству можна забезпечити модернізацію інфраструктури, розбудову транспортних мереж, розвиток енергетичних проєктів та покращення соціальних послуг. Приватні компанії, маючи більшу гнучкість та інноваційний підхід, здатні оптимізувати витрати та підвищити ефективність управління проєктами. Крім того, державно-приватне партнерство сприяє зменшенню фінансових ризиків для держави, оскільки розподіл відповідальності та обов’язків дозволяє уникнути значних бюджетних витрат. Це особливо важливо в контексті глобалізації та швидких економічних змін, коли держава прагне зберегти стійкість економіки та забезпечити стабільний розвиток.

Державно-приватне партнерство пропонує декілька потенційних переваг, особливо в контексті післявоєнної реконструкції та економічного розвитку України. До основних переваг включаємо залучення капіталу, інновації та ефективне управління ресурсами. Для підвищення ефективності державно-приватного партнерства в Україні необхідні декілька заходів: законодавча реформа (спрощення правової бази та усунення прогалин у чинному законодавстві); розвиток потенціалу професійної компетентності державних фахівців (забезпечення навчання та підтримки державних службовців і фахівців приватного сектору, залучених до проєктів державно-приватного партнерства); використання цифрових технологій для звітності (підвищення прозорості у відборі, закупівлі та реалізації проєктів); упровадження системи управління ризиками (розробка надійної оцінки ризиків і стратегій пом’якшення); опора на міжнародне співробітництво (використання підтримки та досвіду міжнародних організацій і фінансових установ); розширення та заохочення участі суб’єктів змішаної (державно-приватної) форми власності; забезпечення високих вимог до приватних кандидатів, які вступають у відносини державно-приватного партнерства; оновлення регулювання (вдосконалення регулювання діяльності державно-приватного партнерства  та оцінка впливу на навколишнє середовище та страхування).

Державно-приватне партнерство є потужним інструментом економічного розвитку, що дозволяє залучити приватний капітал та зменшити бюджетні витрати на реалізацію суспільно важливих проєктів. Для досягнення максимальної ефективності необхідно враховувати правові, економічні та соціальні аспекти впровадження державно-приватного партнерства. Спираючись на найкращі міжнародні практики та вирішуючи специфічні виклики, з якими стикається Україна, державно-приватне партнерство нині може відігравати ключову роль у післявоєнному відновленні та довгостроковому розвитку країни.

Посилання

Derzhavna orhanizatsiia «Ahentsiia z pytan pidtrymky derzhavno-pryvatnoho partnerstva» [State organization «Agency forSupport of Public-Private Partnership»]. pppagency.me.gov.ua. Retrieved from https://pppagency.me.gov.ua/uk/ [in Ukrainian].

Kruglov, V.V. (2022). Derzhavno-pryvatne partnerstvo yak instrument infrastrukturnoho vidnovlennya mist Ukrayiny [Public-private partnership as a tool for the infrastructural renewal of Ukrainian cities]. Aktual'ni problemy derzhavnoho upravlinnya– Current problems of public administration, 1 (60), 62–76. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2022-1-04 [in Ukrainian].

Matviishyn, Ye.H., & Vershyhora, Yu.Z. (2022). Perspektyvy vykorystannia derzhavno-pryvatnoho partnerstva dlia vidbudovy Ukrainy u povoiennyi period [Prospects of Using Public and Private Partnership for the Reconstruction of Ukraine in the Post-War Period]. Demokratychne vriaduvannia – Democratic governance, 2, 29–43. DOI: https://doi.org/10.23939/dg2022.02.029 [in Ukrainian].

Ministerstvo ekonomiky Ukrainy. Pravovi zasady diialnosti [Ministry of Economy of Ukraine. Legal bases of activity]. www.me.gov.ua. Retrieved from https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=2c90ad86-f47a-4c19-bf95-13345b83c279&tag=Pravovi ZasadiDiialnosti [in Ukrainian].

Obhovorennia pytan udoskonalennia zakonodavstva Ukrainy pro DPP z metoiu dosiahnennia Tsilei staloho rozvytku [Discus-sion of issues of improving the legislation of Ukraine on PPP in order to achieve the Sustainable Development Goals]. Ahentsiya z pytan' pidtrymky derzhavno-pryvatnoho partnerstva – Public-Private Partnership Support Agency. Retrieved from https://pppagency.me.gov.ua/uk/obgovorennya-pitan-vporyadkuvannya-zakonodavstva-ukrayini-pro-dpp-dlya-dosyagnennya-czilej-stalogo-rozvitku/?fbclid=IwAR1KHzk-mUsif7bsYx-JWFkgLMrj3ASQ0CKBPVud_hVIB8FT0BhUjtnuxbk [in Ukrainian].

Petrova, I.P. (2021). Mizhnarodno-publichno-pryvatne partnerstvo dlya dosyahnennya tsiley staloho rozvytku v staropromyslovykh rehionakh Ukrayiny [International public-private partnership to achieve sustainable development goals in old industrial regions of Ukraine]. Ekonomichnyy visnyk Donbasu – Economic Bulletin of Donbas, 2 (64), 83–93. https://doi.org/10.12958/1817-3772-2021-2(64)-83-93 [in Ukrainian].

Pro derzhavno-pryvatne partnerstvo: Zakon Ukrainy vid 01.07.2010 r. №2404-VI [On public-private partnership: Law of Ukraine from July 01 2010, №2404-VI]. zakon5.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/ laws/show/2404-17 [in Ukrainian].

Proiektnyi ofis z rozvytku derzhavno-pryvatnoho partnerstva – «PPP Management office SPILNO» [Project office for thedevelopment of public-private partnership – «PPP Management office SPILNO»]. pmo.spilno.in.ua. Retrieved from http://pmo.spilno.in.ua/about-the-company/ [in Ukrainian].

Suntsova, O. (2024). Vplyv aktyviv derzhavno-pryvatnoho partnerstva na ekonomichne zrostannya Ukrayiny [Impact of public-private partnership assets on economic growth in Ukraine]. Finansovo-kredytni systemy: perspektyvy rozvytku – Financial and credit systems: prospects for development, 2(13), 68–84. https://doi.org/10.26565/2786-4995-2024-2-07 [in Ukrainian].

Tarash, L.I., & Petrova, I.P. (2015). Svitovi ta yevropeiski tendentsii rozvytku derzhavno-pryvatnoho partnerstva uvyznachenni priorytetnykh sfer zastosuvannia [Global and European trends in the development of public-private partnership in identifying priority areas of application]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy – Herald of the Economic Sciences of Ukraine, 1 (28), 133–141 [in Ukrainian].

Yasinovska, I.F., Ishchenko, V.A., & Zhovtiak, K.V. (2020). Derzhavno-pryvatne partnerstvo: teoretychnyi aspekt ta osoblyvosti realizatsii v Ukraini [Public-Private Partnership: Theoretical Aspect and Features of Realization in Ukraine]. Molodyi vchenyi – Young scientist, 12, 191–197 [in Ukrainian].

Hai D.T., Toan N.Q., & Van Tam N. (2022). Critical success factors for implementing PPP infrastructure projects in developing countries: the case of Vietnam. Innovative Infrastructure Solutions, 7(1), 89 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-14

Як цитувати

Ольшанський, О. (2025). ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО ЯК СУЧАСНИЙ ІНСТРУМЕНТ ЕКОНОМІЧНОЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (11), 108–117. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2025-11-108-117