СУЧАСНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЗБРОЙНИХ СИЛ НАТО ЯК ОСНОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МІЖНАРОДНОЇ БЕЗПЕКИ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2024-9-6-17Ключові слова:
публічне управління, збройні сили, НАТО, Збройні сили НАТО, стандарти НАТО, підготовка військовослужбовців, кар’єрний розвиток військовослужбовців, матеріальне оснащення систем навчання країн НАТОАнотація
У статті проаналізовані сучасні засади формування збройних сил НАТО як основа забезпечення міжнародної безпеки. Зазначено, що у Великобританії існує ретельний відбір кадрів у збройні сили. Комплектування збройних сил у Великобританії здійснюється на добровільній основі. Підготовка офіцерського корпусу характеризується цілісністю і безперервністю. Значна увага приділяється прищепленню курсантам (слухачам) командирських (лідерських) навичок, заняттям спортом та участі в тактичних навчаннях. У Великобританії існує принцип кар’єрного розвитку офіцерського складу. Його суть полягає в тому, що врахування різних кадрових дій (ротації, призначення на посади, присвоєння звань тощо) проводиться не на підставі вікових показників, а на підставі вислуги (термінів) проходження військової служби. Крім того, близько 30% кадрових офіцерів у збройних силах Великобританії проходили навчання на курсах позавійськової підготовки при цивільних закладах вищої освіти.
У частинах та підрозділах збройних сил Німеччини професійна підготовка складається з навчання та бойової підготовки. Кадри у збройних силах ретельно відбираються, враховуючи освіту, яку вони мають, а також навички та досвід. Система підготовки офіцерів Німеччини являє собою низку етапів навчання в офіцерській школі родів військ, в одному з університетів бундесверу, військового стажування та безпосередньої служби у військах на різних штабних і командних посадах. У збройних силах Німеччини психологічна підготовка вважається обов’язковою для військовослужбовців всіх родів військ, яка включає підготовку до бойових дій, стресостійкість, мотиваційні фактори до військової служби, подолання конфліктів тощо.
У Франції існують військові ліцеї, які надають початкову освіту. Система підготовки офіцерів має багатоступеневу освіту та постійний відбір кадрів. У Франції створена суттєва матеріальна підтримка військовослужбовців, зокрема відповідна заробітна плата, надбавки за особливі умови служби, призначені для компенсації ризиків, переміщення та тривале перебування закордоном; сприяння у купівлі або оренді житла; допомога членам сімей у працевлаштуванні, допомога у реабілітації після звільнення зі служби, пенсійне забезпечення тощо.
Посилання
Selection and Training in the British Army. en.wikipedia.org. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Army_Training_Regiment [in English].
Defense Academy of the United Kingdom. Retrieved from http://www.da.mod.uk/ [in English].
Royal Military College Sandhurst. en.wikipedia.org. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Military_College_Sandhurst [in English].
Infantry Training Centre. en.wikipedia.org. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Infantry_Training_Centre [in English].
Joint Services Command and Staff College. en.wikipedia.org. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Services_Command_and_-Staff_College [in English].
Royal College of Defence Studies. en.wikipedia.org. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_College_of_Defence_Studies [in English].
Advanced Research and Assessment Group. en.wikipedia.org. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Research_and_-Assessment_Group [in English]
Kin, O.V. & Zakharov, O.B. (2010). Analiz pidkhodiv shchodo orhanizatsii otsiniuvannia kadrovoi polityky v armiiakh providnykh krain svitu [Analysis of approaches to the organization of personnel policy evaluation in the armies of the world’s leading countries]. Zb. nauk. pr. – Coll. of science pr., 1(23), 25–29 [in Ukrainian].
Chernykh, Yu.O. & Chernykh, O.B. (2017). Osnovy orhanizatsii ta funktsionuvannia systemy viiskovoi osvity Nimechchyny – analitychnyi ohliad [Basics of the organization and functioning of the military education system in Germany – an analytical review]. Zbirnyk naukovykh prats Viiskovoho instytutu Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka – Collection of scientific works of the Military Institute of Taras Shevchenko Kyiv National University, 57, 238-248. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpviknu_2017_57_33 [in Ukrainian].
Weißbuch. de.wikipedia.org. Retrieved from https://de.wikipedia.org/wiki/Wei%C3%9Fbuch [in German].
Prykhodko, I.I. & Hunbin, K.Iu. & Bezbavna, H.I. (2017). Profesiinyi psykholohichnyi vidbir viiskovosluzhbovtsiv u zarubizhnykh krainakh [Professional psychological selection of military personnel in foreign countries]. Prychornomorski psykholohichni studii – Black Sea Psychological Studies, 1. Retrieved from http://books.ndcnangu.co.ua/statti_NDL_3/6.Prihodko_PPS_2017_2.pdf [in Ukrainian].
Profile of the french cadet at école spéciale militaire. www.norwich.edu. Retrieved from http://www.norwich.edu/stcyr/cadets.html [in French]..
École d’état-major (Staff school). fr.wikipedia.org. Retrieved from https://fr.wikipedia.org-/wiki/%C3%89cole_d’%C3%A9tat-major [in French].
Military academy France. en.academic.ru. Retrieved from http://en.academic.ru/dic.nsf/-enwiki/12312#France [in French].
École d’état-major (Staff school). fr.wikipedia.org. Retrieved from https://fr.wikipedia.org-/wiki/%C3%89cole_d’%C3%A9tat-major [in French].