ПРОБЛЕМИ ФУНКЦІОНУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ У СФЕРІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЦИВІЛЬНОГО КОНТРОЛЮ НАД СЕКТОРОМ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА ПІСЛЯВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31470/2786-6246-2023-6-35-48Ключові слова:
державне управління, демократичний контроль, цивільний контроль, сектор безпеки та оборони, національна безпека, громадянське суспільство, суспільна свідомість, Президент України, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада УкраїниАнотація
У статті проаналізовані проблеми функціонування механізму публічного управління у сфері забезпечення цивільного контролю над сектором безпеки і оборони в Україні в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення.
Зауважено, що адміністративно-правове забезпечення реформування сектору безпеки і оборони досягається шляхом використання різних засобів безпосереднього впливу правових приписів на суспільні відносини в сфері безпеки і оборони. Засоби адміністративно-правового регулювання – це ті прийоми, за допомогою яких здійснюється адміністративний вплив на діяльність суб’єктів права, зайнятих в процесі реформування сектору безпеки і оборони. Такими суб’єктами є Президент України, Кабінет Міністрів України, відповідні міністерства та державні служби та їх нормативно-правова діяльність по реформуванню сектору безпеки і оборони. Основними способами адміністративно-правового забезпечення є приписи, дозволи, заборони і зобов’язання. Приписи полягають в веліннях суб’єкта управління об’єкту сектору безпеки і оборони виконати певні дії для досягнення поставлених завдань з реформування елемента сектору безпеки і оборони, або певної його частини (сфери), наприклад, наказ МВС України про створення в складі Національної поліції підрозділів ювенальної превенції та затвердження Інструкції з організації роботи, завдання та повноваження підрозділів ювенальної превенції Національної поліції.
Обґрунтовано доцільність запровадження Експертного комітету Верховної Ради України з питань сектору безпеки та оборони, сформованого з семи цивільних експертів-представників недержавних громадських організацій (аналітичні центри, волонтерські, ветеранські, адвокаційні організації), які володіють відповідними компетенціями у секторі безпеки та оборони та мають допуск до інформації, яка становить державну таємницю, з метою виконання дорадчої та незалежної наглядової функцій. Термін повноважень на три роки забезпечить ротацію членів комітету, послідовність діяльності та незалежність від каденції Верховної Ради України. Члени Експертного комітету з питань сектору оборони та безпеки повинні мати право відвідувати засідання Верховної Ради України та комітетів, слухання, висловлювати експертні висновки, відвідувати частини ЗСУ та інші військові формування, органи сектору безпеки й оборони. Запропоноване подальше обговорення, зокрема: процедура обрання, строки та критерії отримання допуску. Утворення такого комітету можливо у середньостроковій перспективі.
Авторами зазначено, що виникає потреба в створенні Національного бюро фінансової безпеки України (Служби фінансових розслідувань як спеціального правоохоронного органу в сфері фінансової безпеки).
Посилання
Averianov, V. (2005). Nove stavlennia do prav liudyny – meta reformuvannia ukrainskoho prava [A new attitude to human rights – the goal of reforming Ukrainian law]. Yurydychna Ukraina – Legal Ukraine, 5, 31-35 [in Ukrainian].
Piankovskyi, H. (2012). Demokratyzatsiia tsyvilno-viiskovykh vidnosyn yak faktor stvorennia realnoho mekhanizmu tsyvilnoho kontroliu nad viiskovoiu sferoiu [Democratization of civil-military relations as a factor in creating a real mechanism of civilian control over the military sphere]. Narodna armiia. Svitohliad – People’s Army. Outlook, 25, 3-4 [in Ukrainian].
Sitsinska, M.V. (2017). Zarubizhnyi dosvid orhanizatsii ta zdiisnennia tsyvilnoho kontroliu za spetssluzhbamy: postanovka problemy [Foreign experience in the organization and implementation of civilian control over special services: problem statement]. Derzhavne upravlinnia. Investytsii: praktyka ta dosvid – Governance. Investments: practice and experience, 6, 74–77 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy pro Natsionalnu politsiiu Ukrainy [Law of Ukraine on the National Police of Ukraine]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text [in Ukrainian].
Tsarenko, O.M. (2013). Administratyvno-pravovyi status viiskovosluzhbovtsiv Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy: monohrafiia [Administrative and legal status of servicemen of the State Border Service of Ukraine: monograph]. Khmelnytskyi: Vydavnytstvo Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy imeni B. Khmelnytskoho [in Ukrainian].