Особливості формування та реалізації державної регуляторної політики у сфері оподаткування під час воєнного стану

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31470/2786-6246-2022-2-142-162

Ключові слова:

воєнна агресія Росії проти України, воєнний стан, державна регуляторна політика, податкова політика, нормативно-правові акти регуляторного характеру у сфері оподаткування, стимулювальна та фіскальна функція податків, дохідна частина бюджетів, державні компенсаторні механізми

Анотація

В статті розглядаються питання формування та реалізації державної регуляторної політики у сфері оподаткування в умовах воєнної агресії Російської Федерації проти України та запровадження на нашій території воєнного стану. Вказано, що державна регуляторна політика здійснює цей вплив через різні механізми державного правління – організаційні, нормативно-правові, інформаційні тощо. Меншими одиницями таких впливів виступають інструменти та форми державного регулювання. 

Кожен з цих інструментів має свій регуляторний вплив на певну сферу регулювання або на декілька сфер одночасно.
З початком повномасштабного вторгнення Росії в Україну під удар попала велика кількість підприємств різного розміру – від великих бюджетоутворюючих для міст до маленьких, на яких працювало 5-10 робітників, включаючи адміністративний персонал. Вони були змушені зупинити виробництво з різних причин – від повного руйнування виробничих та складських приміщень і обладнання (внаслідок бомбардувань, ракетних обстрілів та пожеж, спричинених цими діями), руйнування допоміжної інфраструктури (транспортне сполучення, водопровід, водовідведення, електроенергія тощо) до відтоку кваліфікованих кадрів в інші регіони України або за кордон (що пов’язане з призовом чоловіків до Збройних сил України та інших воєнізованих формувань чи з евакуацією жінок з дітьми в безпечні місця, подалі від бойових дій та руйнувань).
Для зменшення майбутніх втрат від руйнувань інфраструктури чи припинення або скорочення підприємницької діяльності необхідно розробляти, приймати та реалізовувати нестандартні рішення, що повинні сприяти створенню максимально сприятливих умов для ведення бізнесу. Це пропонується робити шляхом формування нових підходів до державної регуляторної політики у сфері оподаткування (державної податкової політики) та їх реалізації на державному рівні та рівні органів місцевого самоврядування (територіальних громад).
Розглянуто нормативно-правові документи, якими зменшується податкове навантаження на великий бізнес та підприємців, а також спрощуються процеси адміністрування податків та ведення податкової звітності. Такі регуляторні дії дозволили дещо покращити ведення бізнесу в Україні в особливих умовах воєнного стану, проте ці ж дії призвели до суттєвого дисбалансу в Державному та місцевих бюджетах. Тому слід більш сфері оподаткування через запровадження пільг по сплаті податків, що зараховуються до державного та місцевого бюджетів. Особливо неприпустимим є ситуація, коли держава зменшує дохідну частину місцевих бюджетів не передбачаючи компенсаторних механізмів.
У висновку зазначається, що режим функціонування економіки в умовах воєнного стану вимагає нестандартних рішень, які повинні сприяти створенню максимально сприятливих умов для ведення бізнесу з одночасним збереженням надходжень до бюджетів різних рівнів. При цьому накопичений досвід та реальне впровадження нових регуляторних механізмів стане «драйвером» економічного відновлення у як під час воєнного стану, так і в повоєнний період.

Біографії авторів

Микола Дурман, Херсонський національний технічний університет

доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри державного управління і місцевого самоврядування Херсонського національного технічного університету, заслужений працівник освіти України

Олена Дурман, Херсонський національний технічний університет

кандидат наук з державного управління, доцент, доцент кафедри державного управління і місцевого самоврядування Херсонського національного технічного університету

Посилання

Vdovychenko, A. & Lepushynskyi, V. (2022), Ukrainska ekonomika cherez viinu vtratyla blyzko $100 mlrd. Yaki ruinuvannia koshtuvaly Ukraini naibilshe [The Ukrainian economy lost about $ 100 billion due to the war. What destruction cost Ukraine the most], Rozrakhunky NBU. Forbes Ukraina - NBU calculations. Forbes Ukraine, Retrieved from https://forbes.ua/inside/ukrainska-ekonomika-cherez-viynu-vtratila-blizko-100-mlrd-yaki-ruynuvannya-koshtuvali-ukraini-naybilshe-rozrakhunki-nbu-11052022-5956 [in Ukrainian].

Vtraty dlia Ukrainy cherez vtorhnennia RF perevyshchuiut $500 mlrd [Losses for Ukraine due to the Russian invasion exceed $ 500 billion], Informatsiine ahentstvo «Interfaks-Ukraina» - Interfax-Ukraine News Agency, Retrieved from https://ua.interfax.com.ua/news/economic/814088.html [in Ukrainian].

Ukraine: Request for Purchase under the Rapid Financing Instrument and Cancellation of Stand-by Arrangement-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Ukraine [Ukraine: Request for Purchase under the Rapid Financing Instrument and Cancellation of Stand-by Arrangement-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Ukraine. International Monetary Fund], International Monetary Fund - International Monetary Fund, Retrieved from https://www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2022/03/10/Ukraine-Request-for-Purchase-under-the-Rapid-Financing-Instrument-and-Cancellation-of-Stand-514148 [in Ukrainian].

Dlyhach, A. Stan ukrainskoho biznesu. Dopys 1 [The state of Ukrainian business. Post 1], Facebook, Retrieved from https://www.facebook.com/dligach/posts/5203182876379359 [in Ukrainian].

Zahalna suma priamykh zadokumentovanykh zbytkiv infrastruktury stanovyt bilshe $94 mlrd. Zahalni vtraty ekonomiky, poneseni v khodi viiny, skladaiut $564-600 mlrd [The total amount of direct documented infrastructure damage is more than $ 94 billion. The total economic losses suffered during the war are $ 564-600 billion], KSE Institute, Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2021/04/6/685311/ [in Ukrainian].

Shchomisiachnyi makroekonomichnyi ta monetarnyi ohliad (traven 2022 roku) [Monthly macroeconomic and monetary review (May 2022)], Natsionalnyi bank Ukrainy - National Bank of Ukraine, Retrieved from https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/MM_2022-05.pdf?v=4 [in Ukrainian].

Durman, M. O. (2019), Stratehiia rehuliatornoi polityky yak odyn z instrumentiv realizatsii stratehii rozvytku administratyvno-terytorialnoi odynytsi [Strategy of regulatory policy as one of the tools for implementing the strategy of development of administrative-territorial unit], Visnyk Natsionalnoho universytetu tsyvilnoho zakhystu Ukrainy. Seriia: Derzhavne upravlinnia: zb. nauk. pr. / Nats. un-t tsyv. zakhystu Ukrainy - Bulletin of the National University of Civil Defense of Ukraine. Series: Public Administration: Coll. Science. etc. / Nat. un-t civ. protection of Ukraine [in Ukrainian].

Durman, M.O. (2021), Priami ta nepriami rehuliatorni vplyvy v mezhakh derzhavnoi rehuliatornoi polityky [Direct and indirect regulatory influences within the state regulatory policy], Pravo ta derzhavne upravlinnia : zbirnyk naukovykh prats - Law and public administration: a collection of scientific works, Vоl. 1: 209-216, Retrieved from http://pdu-journal.kpu.zp.ua/archive/1_2021/33.pdf [in Ukrainian].

Tolubiak, V. S. (2018), Yednist derzhavnoho rehuliuvannia i stratehichnoho upravlinnia: aspekt staloho rozvytku rehioniv [Unity of state regulation and strategic management: aspect of sustainable development of regions], Investytsii: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience, Vol. 10: 83–87 [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo dii norm na period dii voiennoho stanu: Zakon Ukrainy vid 15.03.2022 № 2120-IX [On Amendments to the Tax Code of Ukraine and Other Legislative Acts of Ukraine Concerning the Effect of Norms for the Period of Martial Law: Law of Ukraine of March 15, 2022 № 2120-IX], Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text [in Ukrainian].

Pro zakhyst interesiv subiektiv podannia zvitnosti ta inshykh dokumentiv u period dii voiennoho stanu abo stanu viiny: Zakon Ukrainy vid 03 bereznia 2022 r. № 2115-IX [On the protection of the interests of the subjects of reporting and other documents during martial law or state of war: Law of Ukraine of March 3, 2022 № 2115-IX], Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20#Text [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do Podatkovoho kodeksu Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo osoblyvostei opodatkuvannia ta podannia zvitnosti u period dii voiennoho stanu: Zakon Ukrainy vid 03 bereznia 2022 r. № 2118-IX [On Amendments to the Tax Code of Ukraine and Other Legislative Acts of Ukraine Concerning the Peculiarities of Taxation and Reporting during Martial Law: Law of Ukraine of March 3, 2022 № 2118-IX], Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2118-20#n5 [in Ukrainian].

Instrumenty podatkovoi pidtrymky biznesu u voiennyi chas. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen Ukrainy [Tools for tax support of business in wartime. National Institute for Strategic Studies of Ukraine], Retrieved from https://niss.gov.ua/news/novyny-nisd/instrumenty-podatkovoyi-pidtrymky-biznesu-u-voyennyy-chas [in Ukrainian].

Stein, J. & Romm, T. (2022), Ukraine asks U.S. for $2 billion per month in emergency economic aid. The Washington Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/us-policy/2022/04/25/ukraine-finance-minister-aid/ [in English].

Slobozhan, O. Mistsevi biudzhety cherez podatkovi pilhy na chas viiny vtratyly 50-60 mlrd hrn [Local budgets lost UAH 50-60 billion due to tax benefits during the war], Asotsiatsiia mist Ukrainy - Association of Ukrainian Cities, Retrieved from https://www.auc.org.ua/novyna/miscevi-byudzhety-cherez-podatkovi-pilgy-na-chas-viyny-vtratyly-50-60-mlrd-grn-vykonavchyy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Дурман, М., & Дурман, О. (2022). Особливості формування та реалізації державної регуляторної політики у сфері оподаткування під час воєнного стану. Публічне управління: концепції, парадигма, розвиток, удосконалення, (2), 142–162. https://doi.org/10.31470/2786-6246-2022-2-142-162